Každý z nás už určitě slyšel, co přesně si představit pod pojmem „SEO“. Existuje nespočet různých definic a bližšího představení, jak tato služba vypadá a jak vás dokáže dostat na první místa ve vyhledávačích. Odlišné představy, co čekat od „SEO poradenství“ nám však občas zamotají hlavu.
SEO definice a základní představení
Samotná zkratka SEO vznikla ze slov Search Engine Optimalization a ve volném překladu se jedná o optimalizaci pro fulltextové vyhledávání. Optimalizace má za úkol přivést na webovou stránku relevantní uživatele z přirozeného vyhledávání. Typickým příkladem, jak toho dosahuje, je pomoc vyhledávačům správně pochopit, co se na dané stránce nachází. Tím, zlepšuje pozice těch správných klíčových slov, na které je web vidět a díky tomu jej mohou uživatelé najít na své dotazy ve vyhledávači.
Když pojmy splývají
I přes definice a vysvětlení, co je to SEO, se pořád můžeme střetnout s odlišnými představami, co vlastně čekat od SEO poradenství. Ve spoustě firem tyto dva pojmy splývají, přesto z logiky věci vyplývá, že to není totéž. Setkat se dokonce můžete i se záměnou zkratky SEO za CEO, což je zkratka pro výkonného ředitele. SEO vždy souvisí s klíčovými slovy a jejich synonymy či slovy, které už synonymem nejsou, ale lze je pro hledání toho či onoho použít, což samo o sobě čisté terminologii moc nepomáhá.
SEO poradenství
V rámci poradenství se SEO specialista nezbývá pouhým nastavením webových stránek nebo budování odkazového profilu. Poradenstvím se rozumí vysvětlení toho, co dělá, proč to dělá a jak to dělá, nebo proč by se to dělat mělo a jak. Ze samotného názvu vyplývá, že jde o rady, tipy a návrhy, tedy i o vysvětlení, jaké konkrétní úpravy si může na webu udělat sám klient. SEO poradenství může, ale nemusí být součástí SEO služeb.
Rozdíl v přístupu
Někteří lidé považují SEO za magii a alchymii, která by měla být jen v rukou odborníků, a klientům představují tento přístup. Klienti si posléze mohou myslet, že si sami na webu nedokážou udělat ani drobnou změnu a na základě toho je pro ně velmi těžké pochopit, co práce SEO specialisty obnáší. V tomto případě se SEO poradenství omezuje převážně na vysvětlování, jak by měla vypadat nová kategorie na webu či jestli by měla vzniknout nějaká nová stránka.
Druhý přístup se soustředí na vzdělávání klienta a učení základů a principů optimalizace. Klient si pak dokáže web z velké části upravit sám a veškerý rozvoj webu se už často zaměřuje na zásady dobré dohledatelnosti či uživatelské přívětivosti. Nejde o převádění veškeré práce na neodborníky, ale jde o efektivitu a úspornost. Pokud majitel webu ví, jak přemýšlet při rozšiřování webu, je jeho tvorba levnější a náklady na následnou optimalizaci také. SEO specialista pak investuje rozpočet na již odbornější práci.
Nelze říct, že jeden přístup k SEO poradenství je lepší než druhý. Vždy jde o to, čeho si žádá přímo klient a daný projekt. Optimálně se vždy rozhoduje podle efektivity nákladů. Hrají zde roli náklady na čas, náklady na nejrůznější nástroje, ale i náklady související s investovaným časem na vzdělání a získání mnohaletých zkušeností. Zvážení vhodného přístupu je tak spíše malá ekonomická rozvaha. Nic však není neměnné a černobílé. Přesné nastavení lze vždy upravit podle potřeb a v čase modifikovat.