Druhá část na téma Black Hat SEO. Pokud jste ještě nečetli, podívejte se na 1. část o zakázaných praktikách v SEO.
My pokračujeme na další zakázané praktiky, kterým byste se měli vyhnout.
Zcizený obsah
Někteří webmasteři používají obsah zcizený z jiných, uznávanějších webů, neboť předpokládají, že mít na stránkách více obsahu (bez ohledu na jeho relevanci a jedinečnost) je dobrá dlouhodobá strategie.
Pokud vaše stránky nepřidávají užitečné služby či obsah, nepřináší obsah čistě extrahovaný odjinud, byť z vysoce kvalitních zdrojů, vašim uživatelům žádnou přidanou hodnotu.
V některých případech se také může jednat o porušení autorských práv.
Některé případy stránek se zcizeným obsahem:
- stránky, které kopírují a opětovně publikují obsah z jiných webů, aniž by přidaly původní obsah nebo hodnotu,
- stránky, které kopírují obsah z jiných stránek, lehce jej upraví (například některá slova nahradí synonymy nebo jej zpracují automatickými technikami) a publikují jej,
- stránky, které reprodukují zdroje obsahu z jiných stránek, aniž by je nějak jedinečně uspořádaly nebo uživatelům poskytovaly nějaké jiné výhody,
- stránky tvořené vloženým obsahem (videa, obrázky nebo jiná média) z jiných stránek, které uživatelům neposkytují podstatnou přidanou hodnotu.
Partnerské programy – Affiliate stránky
Partnerské webové stránky zpravidla obsahují popisy produktů, které se zobrazují na stránkách v celé síti partnerských stránek.
Weby, které jsou tvořeny většinou obsahem z affiliate sítí, proto ve výsledcích vyhledávání Googlu mohou mít horší hodnocení, protože neposkytují dostatek obsahu s přidanou hodnotu, který by je odlišoval od jiných webů na internetu.
Přidanou hodnotou se myslí přidaný smysluplný obsah nebo funkce, jako jsou například další informace o ceně, místech, kde lze produkt zakoupit, nebo o kategorii produktu.
Google je přesvědčený, že affiliate weby s malým množstvím vlastního obsahu uživatelům neposkytují přidanou hodnotu, a to zejména (ale nikoliv výhradně) v případě, že jsou součástí programu, který distribuuje obsah v síti affiliate partnerů.
Často se jedná o weby označované jako „cookie-cutter sites“ nebo šablony se stejným obsahem replikovaným na jednom webu nebo v několika doménách nebo jazycích.
Protože se na stránce s výsledky vyhledávání může těchto stránek se stejným obsahem zobrazit několik, dělají na uživatele velmi špatný dojem.
Příklady affiliate stránek bez přidané hodnoty:
- stránky s odkazy na produkty v partnerském programu, na kterých jsou popisy a recenze produktů zkopírovány přímo od původního obchodníka, bez jakéhokoliv dalšího původního obsahu nebo přidané hodnoty,
- affiliate stránky produktů, na kterých je většina obsahu vytvořena za účelem affiliate partnerství a které obsahují omezené množství původního obsahu nebo uživatelům nabízejí malou přidanou hodnotu.
Všechny weby, které se účastní partnerských programů, však nemusejí být nutně špatné.
Dobré affiliate weby přidávají nějakou hodnotu. Mohou nabízet například původní recenze produktů, hodnocení, procházení produktů či kategorií nebo srovnání produktů.
Pokud se účastníte partnerského programu, můžete svůj web nechat vyniknout a odlišit různými kroky:
- Pokud váš web k obsahu z partnerského programu nepřidává další funkce, měl by tento obsah tvořit jen malou část obsahu webu.
- Položte si otázku, proč by uživatel mohl chtít navštívit nejdříve váš web, místo aby navštívil přímo původního obchodníka. Vaše stránky by neměly pouze publikovat obsah dostupný od původního obchodníka, ale měly by k němu přidávat podstatnou hodnotu.
- Při výběru partnerského programu zvolte kategorii produktů vhodnou pro zamýšlené publikum. Čím více bude partnerský program zacílen na obsah vašich stránek, tím větší hodnotu bude uživatelům poskytovat a tím vyšší může být hodnocení vašich stránek ve výsledcích vyhledávání Google a potažmo také vaše výdělky v programu. Provozujete-li například kvalitní stránky o turistice v Alpách, bude pro vás pravděpodobně vhodnější partnerský program prodejce knih o turistice než partnerský program prodejce kancelářských potřeb.
- Budujte si pomocí webových stránek komunitu uživatelů. Pomůže vám to vytvořit si okruh loajálních čtenářů a zároveň získáte nový zdroj informací k tématu, o němž píšete. Jedinečný obsah a hodnotu poskytují uživatelům například diskuzní fóra, uživatelské recenze a blogy.
- Udržujte svůj obsah aktuální a relevantní. Aktuální a tematicky zaměřené informace zvyšují pravděpodobnost toho, že váš obsah navštíví prohledávač Googlebot a následně i uživatelé.
Affiliate stránky tvořené čistě jen obsahem, který je na webu k dispozici na mnoha dalších místech, na Googlu pravděpodobně nebudou dosahovat dobrých výsledků a vyhledávače je mohou hodnotit záporně.
Naopak, jedinečný a relevantní obsah poskytuje uživatelům hodnotu a odliší vaše stránky od ostatních stránek v partnerském programu, takže si na stránkách výsledků vyhledávání Googlu pravděpodobně povedou lépe.
Tapetování klíčovými slovy
„Tapetováním klíčovými slovy“ se označuje praxe, kdy je určitá webová stránka naplněna klíčovými slovy nebo čísly ve snaze zmanipulovat její hodnocení ve výsledcích vyhledávání Google.
Tato klíčová slova se často vyskytují v seznamu, ve skupině nebo mimo kontext (nikoli jako přirozený text).
Přílišné používání klíčových slov nebo čísel vede k negativnímu uživatelskému dojmu a může zhoršit hodnocení vašich stránek.
Zaměřte se na vytvoření užitečného a informačně bohatého obsahu, který využívá klíčová slova vhodným způsobem a v kontextu.
Příklady tapetování klíčovými slovy:
- seznam telefonních čísel bez reálné přidané hodnoty,
- bloky textu se seznamy měst a států, pro které chce webová stránka získat dobré umístění,
- opakování stejných slov nebo sousloví tak často, až to zní nepřirozeně, jako v následujícím příkladu: Prodáváme luxusní doutníkové humidory. Naše luxusní doutníkové humidory se vyrábějí výhradně ručně. Pokud uvažujete o koupi luxusního doutníkového humidoru, kontaktujte našeho specialistu na luxusní doutníkové humidory na adrese luxusni.doutnikove.humidory@example.cz.
Vytváření stránek se škodlivým obsahem
Pokud na svých webových stránkách distribuujete obsah nebo software, který se chová v rozporu s očekáváním uživatelů, jedná se o porušení pokynů společnosti Google pro webmastery.
Toto chování zahrnuje manipulaci s obsahem stránky neočekávaným způsobem, stahování nebo spouštění souborů v počítači uživatele bez jeho souhlasu nebo nesoulad se zásadami nežádoucího softwaru Google. Google se snaží uživatelům nejen poskytovat co nejrelevantnější výsledky vyhledávání, ale také jim zajistit na webu bezpečí.
Příklady škodlivého chování:
- změna nebo zmanipulování obsahu na stránce tak, aby kliknutí uživatele bylo zaregistrováno jinou částí stránky, než na kterou uživatel kliknul,
- vložení nových reklam nebo vyskakovacích oken na stránky nebo výměna existujících reklam na webové stránce za jiné reklamy, případně propagace či instalace softwaru, který něco takového provede,
- přidání nechtěných souborů k souboru, jehož stažení uživatel požadoval,
- instalace malwaru, trojských koní, spywaru nebo virů do počítače uživatele,
- změna domovské stránky či předvoleb vyhledávání v prohlížeči uživatele, aniž by to uživatel informovaně odsouhlasil.
Nahlášení spamu placených odkazů nebo malwaru
Pokud ve výsledcích vyhledávání Google naleznete informace, které podle vás pocházejí ze spamu, placených odkazů nebo malwaru, můžete je reportovat Googlu na níže uvedených odkazech.
Podvod
Pokud stránky obsahují spam, můžete o tom informovat Google. Tato oznámení jsou odesílána přímo týmu pro webový spam, který je používá k návrhu škálovatelných řešení pro boj se spamem.
Reportovat podvod můžete z tohoto odkazu:
https://www.google.com/webmasters/tools/spamreport
Placené odkazy
Nákup nebo prodej odkazů, které uměle zvyšují hodnocení PageRank, může snižovat kvalitu výsledků vyhledávání.
Účast na podvodech s odkazy je v rozporu s pokyny společnosti Google pro webmastery a může negativně ovlivnit hodnocení stránek ve výsledcích vyhledávání.
Reportovat placené odkazy můžete z tohoto odkazu:
https://www.google.com/webmasters/tools/paidlinks?pli=1
Malware
Pokud se domníváte, že jsou webové stránky infikovány malwarem nebo jiným škodlivým softwarem, můžete o tom informovat Google.
Reportovat malware můžete z tohoto odkazu:
https://safebrowsing.google.com/safebrowsing/report_badware/?hl=cs
Další zdroje k tématu White SEO vs. Black SEO:
Knowing Black Hat SEO – YouMoz – Moz. Moz – SEO Software for Smarter Marketing [online]. Copyright © Moz, Inc. All rights reserved. [cit. 04.05.2020]. Dostupné z: https://moz.com/ugc/knowing-black-hat-seo
Black Hat or White Hat SEO? It’s Time to Ask Better Questions – Moz. Moz – SEO Software for Smarter Marketing [online]. Copyright © Moz, Inc. All rights reserved. [cit. 04.05.2020]. Dostupné z: https://moz.com/blog/black-hat-or-white-hat-seo-ask-better-questions
Confessions of a Retired Black Hat SEO: 7 Crazy Tactics That Yielded Big Gains. Neil Patel: Helping You Succeed Through Online Marketing! [online]. Copyright © 2020, by [cit. 04.05.2020]. Dostupné z: https://neilpatel.com/blog/confessions-of-a-retired-black-hat-seo-7-crazy-tactics-that-yielded-big-gains/
6 White Hat SEO Strategies You Can Learn from Black Hat SEOs. Neil Patel: Helping You Succeed Through Online Marketing [online]. Copyright © 2020, by [cit. 04.05.2020]. Dostupné z: https://neilpatel.com/blog/black-hat-seo-strategies/
White Hat SEO: How to Play by the Rules and Win. Ahrefs – SEO Tools & Resources To Grow Your Search Traffic [online]. Copyright © 2020 [cit. 04.05.2020]. Dostupné z: https://ahrefs.com/blog/white-hat-seo/
Black Hat SEO – Wikipedie. [online]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Black_Hat_SEO
Hacknutý a kompromitovaný obsah
Kompromitovaný obsah je libovolný obsah, který na vaše stránky někdo umístil bez vašeho svolení v důsledku chyby zabezpečení.
Ve snaze ochránit uživatele a zachovat integritu výsledků vyhledávání se Google snaží kompromitovaný obsah do výsledků vyhledávání nezahrnovat.
Kompromitovaný obsah poskytuje uživatelům výsledky, které nejsou užitečné a mohou jim do počítačů instalovat škodlivý software.
Doporučuji, abyste web dobře zabezpečili, a pokud naleznete kompromitovaný obsah, rychle jej odstranili.
Některé případy kompromitovaného obsahu:
- Vložený obsah
Jestliže hackeři získají přístup k vašemu webu, mohou se pokusit vložit do existujících stránek na webu škodlivý obsah. Často se jedná o škodlivý JavaScript vložený přímo na stránky nebo do prvků iframe. - Přidaný obsah
Někdy se hackerům s využitím chyb zabezpečení podaří na váš web přidat nové stránky, které obsahují spamový nebo škodlivý obsah. Tyto stránky jsou často určeny ke zmanipulování vyhledávačů. Existující stránky nemusejí vykazovat žádné známky napadení, avšak tyto nově vytvořené stránky by na návštěvníky vašeho webu nebo na jeho výkon při vyhledávání výsledků mohly mít špatný vliv. - Skrytý obsah
Hackeři se také mohou pokusit nepatrně pozměnit existující stránky vašeho webu. Jejich cílem je přidat na váš web obsah, který uvidí vyhledávače, ale kterého si uživatelé nebo vy těžko všimnete. Může se jednat o přidání skrytých odkazů nebo skrytého textu na stránku pomocí kódu CSS či HTML, nebo o komplexnější změny, jako je například maskování. - Přesměrování
Hackeři mohou na váš web vložit škodlivý kód, který některé uživatele přesměruje na škodlivé nebo spamové stránky. Druh přesměrování někdy závisí na referreru, uživatelském agentu nebo zařízení. Po kliknutí na adresu URL ve výsledcích vyhledávání Google můžete být například přesměrováni na podezřelou stránku, ačkoli když stejnou adresu URL zadáte přímo do prohlížeče, k žádnému přesměrování dojít nemusí.
Pokud se vám stalo, že vaše stránky byly napadeny, zkuste najít řešení vašeho problému na stránkách určených pro developery.
Řešení problémů s hacknutými stránkami hledejte na:
https://developers.google.com/web/fundamentals/security/hacked/