Nyní již víme, jak mají jednotlivé on-page faktory vypadat.
Jak ale vypadá reálný stav on-page faktorů napříč celou naší stránkou? Nemáme na stránce vážné chyby nebo problémy, které by vyhledávačům zabraňovaly v procházení nebo indexaci obsahu
Nejenom na tyto otázky nám odpoví technická analýza stránek a analýza on- page faktorů.
Toto téma by svým rozsahem stačilo na samostatnou knihu. Nicméně se pokusím dát pár tipů, jak analýzu efektivně realizovat.
Co vše analyzovat
Než si řekneme, jak analyzovat, odpovíme si na otázku, co analyzovat. Níže uvádím seznam těch nejdůležitějších bodů, na které byste se při technické analýze a analýze on-page faktorů měli zaměřit.
Průchodnost stránek a indexace
- Sitamap.xml
- Existence sitemapy nebo indexu map
- Odkaz na sitemapu v robots.txt
- Verze protokolu sitemapy
- Kódování UTF-8
- Přítomnost všech kanonických URL
- Navedení sitemapy v Google Search Console
- Chyby hlásící konzole
- Data obsažená v sitemapě
- Absence kanonických stránek v sitemapě
- Robots.txt
- Existence robots.txt
- Direktivy
- Odkaz na sitemapu
- Stavové kódy
- 3XX
- 4XX
- 5XX
- 0 – no response
- Přesměrování JavaScriptem
- Přesměrování (metaRefresh)
- Nefunkční odkazy
- Odkazy „nofollow“
- Hloubka interního prolinkování Crawl depth
- Redirect chain
- Aktuální stav indexu v Googlu
- Aktuální stav indexu v Seznamu
- Stránky s meta „noindex“
- Stránky s meta „nofollow“
- Orphan pages
Protokoly
On-page faktory
- Struktura a konstrukce URL adres
- Ne ASCII znaky v URL
- Indexovatelné URL s parametry
- Tituky
- Chybějící
- Dlouhé
- Duplicitní
- Příliš krátké
- Multiple titulky
- Meta description
- Chybějící
- Dlouhé
- Příliš krátké
- Duplicitní
- Multiple popisky
- Nadpisy H1
- Chybějící
- Duplicitní
- Multiple H1
- Multiple H1
- Anchor texty
- Obrázky
- Datově náročné obrázky
- Chybějící popisek alt
- Kanonické odkazy
- Chybějící kanonické odkazy
- Multiple kanonické odkazy
- Neindexovatelné kanonické odkazy
- Stránkování (pagination)
- Loopy
- Multiple stránkování
- Chyby v implementaci
- Direktivy
- Noindex
- Nofollow
- NoArchive
- NoSnippet
- …
- Hreflang
- Bez kanonického odkazu
- Nesprávný jazyk nebo region
- Multiple hreflang
- AMP
-
- AMP bez kanonického odkazu
- Neindexovatelná kanonická stránka
- Nevalidní AMP
Pozor aktualizace! Vypadá to, že Google definitivně AMP pohřbil, více zde.
-
- Strukturovaná data
- Chybějící strukturovaná data
- Chyba validace
- Validační varování
- Řešení fasetové filtrace
- Rychlost stránek
- Responzivita stránek
- Ruční zásahy (kontrola penalizace v Search console)
- Závadné externí odkazy (nepatří do on-page)
Jak vidíte, tak analyzovat toho na stránkách lze hodně. Výčet bodů jistě není konečný a pohledů na prezentaci se dá vytvořit více. Výše uvedené jsou, podle mého názoru, takový zdravý základ.
Jaké nástroje budete k analýze potřebovat
K analýze on-page faktorů a technické analýze budete potřebovat hned několik nástrojů. Hodně věcí se dá vyřešit v Google Search Console, což má své výhody (dostupnost a nulová cena), ale také své zásadní nevýhody (jste limitovaní se řídit tím, co našel Google). K analýze můžete využít celou řadu nástrojů v různých cenových hladinách a v různých úrovních užitečnosti. Osobně používám k analýze on-page faktorů Screaming Frog SEO Spider, který považuji pro tyto účely za nejvhodnější.