Dostat stránku na první pozici na Googlu a ideálně i na Seznamu je přáním snad každého majitele e-shopu, právníka i zahradního architekta. Kdo by snad nechtěl “zadarmo” další zákazníky? Jak to ale udělat, když nemáte kouzelnickou hůlku? Zapomeňte na magii. Ani SEO není něco, co byste se nedokázali naučit. Věřím, že po přečtení následujících odstavců budete schopni napsat nebo alespoň zadat články, které vyhledávače budou chtít. A možná vylezete také až na vrchol!
Podívejme se teď společně na to, jak to dělám já. Jako první beru v potaz, jak fungují dnešní vyhledávače. Stále lépe umí vyhodnotit, co lidé hledají, na základě jejich chování ve vyhledávání. Proto již dávno neplatí (alespoň u Googlu), že text musí být zejména správně zoptimalizovaný po technické stránce věci. Ze všeho nejdůležitejší je pro mě:
- Vytvořit text, který uživatelům odpoví takřka dokonale na dotaz/y
- Napovědět vyhledávačům, že se jedná o takový text
Jak na text, který lidem odpovídá
Úspěšné jsou dnes firmy, které takřka dokonale naslouchají potřebám své cílovky. Nejinak je tomu ve vyhledávání. Jen v tomto případě je onou potřebou odpověď na zadaný dotaz do vyhledávače.
Rozumím (doufám) hledajícím
Abych zjistil, co bude tou nejlepší odpovědí na daný dotaz, potřebuji rešerši aktuálně nejlepších výsledků vyhledávání a analýzu klíčových slov. Čím míň je konkurence, tím víc potřebuji analýzu klíčových slov. Ve stručnosti postupuji následovně:
- Najdu si podtémata
- Seřadím je od nejhledanějšího
Popis obr.: Výpis frází z Skliku nebo z Google AdWords není analýzou klíčových slov.
Může se stát, že podtémata k danému klíčovému slovu už nenaleznu. Nic se neděje, jedná se o běžnou situaci, pokud je klíčové slovo až moc podrobné. Jen se v takovém případě musím zamyslet, jestli by nestačilo zařadit klíčové slovo třeba do slovníku pojmů, místo psaní delšího článku.
Příklad
Například trh s živými rostlinami patří mezi velmi málo konkurenční. Existuje přitom velké množství lidí, kteří hledají třeba informace o pěstování. Tůje patří mezi bestsellery, proto lidi zajímá, jak pěstovat tůje. Cílem proto bylo vytvořit článek o pěstování tůjí. Nejprve musela vzniknout osnova článku. Z analýzy klíčových slov vzešlo, že nejvíc lidi zajímá sázení, zalévání a množení. Je důležité vložit ta nejhledanější témata nahoru do článku. Aby byl totiž článek úspěšný, musí uspokojit největší cílovou skupinu jako první. Pokud začnete psát o něčem, co zajímá jen úzkou skupinku čtenářů, většina ze stránky odejde dřív, než se dostane k hledané informaci.
Dává mi smysl si projít prvních 10 výsledků vyhledávání na potřebné klíčové slovo a to nejlepší z nich sepsat na základě dat z analýzy klíčových slov a přidat třešničku na dortu.
Formátovat prosím
Nejsem psycholog, ale musím uznat, že haló efekt má něco do sebe. Klíčový je i na webu první dojem, který si člověk o stránce udělá během prvních několika málo setin vteřiny (konkrétně 10), aniž by něco přečetl. Nejde ani tak o design, jako o přehlednost webu. Proces zpřehlednění sepsaného textu schovávám pod termín formátování.
Jedná se vlastně o jednoduchou věc, přesto ji velká část konkurence nedělá. Stačí vhodně použít nadpisy, obrázky, tabulky, infoboxy, odrážky, odkazy, tučné písmo apod. a z obyčejného textu vznikne doslova umělecké dílo. Příspěvek se stane především přehledný. Návštěvníkům stránky nedojde tak rychle trpělivost a s velkou pravděpodobností naleznou dříve nebo později to, co hledají, pokud to na stránce někde bude. Heureka!
Popis obr.: Ukázka vhodně formátovaného textu na blogu ChytryHonza.cz
Rešerše, klíčovka (analýza klíčových slov) i formátování zabere dost možná víc času než samotné psaní, řekl bych tak 80 % času, ale berte to vážně. Úspěch stojí a padá na těchto třech nejdůležitějších pravidlech. Bohužel dnešní doba nenahrává kráse českého jazyka a ve výsledku je takřka jedno, jak moc si při psaní pohrajeme se slovy. Informace mám na prvním místě. Poezie patří do knih.
Jak tvořím text, který vyhledávačům napovídá
To se dozvíte až po přestávce … aneb již brzy.