Článek je součástí marketingové reality show Collabimu.
INSKI.cz je jeden z vás, má stejné problémy jako vy, pojďte se s námi podívat, jak je řeší!
V minulém díle naší marketingové reality show jsem se rozepsal o katastrofálních meziročních propadech v organické návštěvnosti inski.cz. Tento web chceme pozvednout do výšin samotného SERPu, a tak jsme začali s analýzou klíčových slov. Ten propad nejen že vyrovnáme, ale překonáme tak, že shodíme servery.
Jak na rychlou analýzu klíčových slov prakticky bez námahy
Zdroj 4: Klíčová slova organická a placená z Google Analytics
Pokud jste někdy dělali internetový marketing tak už určitě máte Google Analytics (GA) nebo webové stránky. Máte? Tak to už máte k dispozici i slova, která přivádějí na váš web návštěvníky. Bohužel, kvůli “not provided” nenajdete v Google Analytics data z Google. Tedy pokud si neplatíte PPC reklamy. Pak byste tam našli alespoň vyhledávací dotazy, které k vám přidvedli placenou návštěvnost.
Tento zdroj však (zejména) v ČR smysl má. Víte proč? Protože velmi silnou pozici má i vyhledávač Seznam. Je to druhý nejpoužívanější vyhledávač u nás, organická slova v Google Analytics pocházejí převážně z něj.
Collabim, v rámci všech analýz pracujících s klíčovými slovy, umožňuje jednoduché načtení těchto slov, takže Google Analytics nemusíte ani otevírat. Dokonce nemusíte mít ani trvalé napojení na GA, můžete ho využít jen pro tuto jednorázovou akci.
Celkový počet klíčových slov získaných z tohoto zdroje: 285
Čas strávený s tímto zdrojem: 3 min
Zdroj 5: Vyhledávací dotazy z PPC v Google Analytics
Pokud máte GA propojeny z Google Ads (dříve AdWords) a platíte si PPC, máte k dispozici další zdroj. Máte totiž právě ty vyhledávací dotazy, které již přivedli nejen návštěvníky webových stránek, ale hlavně zákazníky. A pokud máte Collabim napojený na GA, tak i tuto část analýzy zvládnete s Collabimem. Nicméně podobný přehled získáte případně i vyexportováním vyhledávacích dotazů v Seznam Skliku.
Zadal jsem pouze časový interval, protože jsem věděl, že v minulosti se zde placená reklama dělala.
Celkový počet klíčových slov získaných z tohoto zdroje: 506
Čas strávený s tímto zdrojem: 2 min
Zdroj 6: Google Search Console
Možná si ještě pamatujete, že jedním z prvních úkolů tohoto projektu bylo propojení staré webové stránky s vyhledávací konzolí Google (GSC).
Opět je možné z tohoto zdroje klíčová slova získávat v rámci vstupních dat do libovolné analýzy v Colabimu:
Každopádně, tento zdroj byl docela zklamáním. GSC ukazuje inski.cz pouze na pár slov a frází. Nutno však říci, že za tři dny moc dat o návštěvách na webu nezískáte.
Celkový počet klíčových slov získaných z tohoto zdroje: 8
Čas strávený s tímto zdrojem: 1 min
Další krok: Jdeme to vše smíchat
Dalším logickým krokem je samozřejmě mix všech získaných klíčových slov dohromady. Někdo by si možná vytvořil hromadný seznam a pravděpodobně se pustil do odstranění duplicit v tomto seznamu. Na to jsem se rovnou vykašlal, toto řeší Collabim za mě a odstraní všechny duplicity v zadaných klíčových slovech.
Získání dalších návrhů klíčových slov
Dosavadním postupem jsem získal všechna slova, které v rozumném čase mohu z internetu získat. Nyní přichází na řadu zjistit, jaká další slova v kombinaci s těmi, co již mám, lidé zadávají. Ideální je k tomu použít:
- Google našeptávač
- Seznam našeptávač
- Google související dotazy
- Seznam související dotazy
Tomáš Zahálka doplňuje
Google našeptávač je také skvělý nástroj pro dohledání synonym a odborných výrazů, která jinak běžně nemusíte znát. Seznam našeptávač zas umí odhalit tzv. long tailové výrazy, které lze hlavně u e-shopů využít například pro parametry.
A to je všechno prozatím vše. Z mé praxe jsem zjistil, že toto jsou nejrelevantnější zdroje a dávají nejužitečnější údaje v kombinaci cena (čas) / hodnota.
Collabim má opět toto na pár kliknutí, dávám tedy do analýzy dosavadních 896 frází a Collabim mi hned ukazuje, že jsem získal zatím celkem 683 unikátních klíčových slovních spojení.
Výstup analýzy mi dává během pár minut dalších 15 793 souvisejících klíčových frází. A stačilo na to pouhá čtvrthodinka (k získání všech dat ze všech zdrojů, než jsem je mohl dát do návrháře).
Celkový počet klíčových slov získaných z tohoto zdroje: 15 793
Čas strávený s tímto zdrojem: 2 min (+ čas než to Collabim zchroupe, to si ale dělám kafe, tak to nepočítám)
Další krok: Hledanost klíčových slov
Zatím mám obrovský seznam slov a frází (komplet dohromady 12 050 unikátních slovních spojení – po automatickém pročištění duplicit Collabimem), ale co mám dělat s tímto seznamem bez nejdůležitější hodnoty – hledaností jednotlivých slov?
Vložil jsem tedy celý seznam do analýzy “hledanosti” a během pár minut měl výsledky. Všechna data jsem vložil do Google Spreadsheet. Jsem na ně zvyklý a velmi dobře se mi díky nim pracuje i s kolegy.
K výsledné analýze jsem přidal dva sloupce: štítek (kategorie) a relevance. Kategorie popisuje téma, okruh o kterém budeme v budoucnu psát a mluvit – například “oslavy”. Relevance, zda-li je vhodné toto slovo sledovat a považovat za hlavní.
Potřebuji totiž výslednou analýzu dát lidem od klienta, kteří s ní budou schopni nějak pracovat. Nejlépe jim to vysvětlím na jednoduchém příkladu: budeš-li psát o oslavách v INSKI, použij tato slova. Seřaď si je od nejhledanějších výrazů po ty nejméně hledané.
Protože mi nepřijde ekonomické v tomto případě trávit 20 hodin čištěním získaných slov, označil jsem hromadně ta, která obsahují brand (inski) a lokalitu (české budějovice) za ta hlavní, která chceme sledovat a jsou pro nás tedy nejdůležitější.
Pokud vám těch 20 hodin smysl dává, můžete se více o tvorbě pokročilé analýzy klíčových slov dozvědět například na blogu společnosti Visibility.
Při kategorizaci jsem si vystačil se základním filtrem, který znáte z excelu, a rychlým vyhledáváním kořene slova. V ideálním světě, kde mne klient platí za excelovou dovednost a ne za výkon, bych analýzu samozřejmě pročistil 😀 Nejste-li s filtry ve spreadsheetech mistr, zkuste mrknout na nějaká návodná videa, například toto.
Je na každém jednotlivém kolegovi, který bude pracovat s tímto výstupem, aby zjistil, zda je daný výraz relevantní pro podnikání a obsah, který vytváří, nebo ne. To je ostatně schopen posoudit mnohem lépe než já – je mnohem blíže cílovým zákazníkům. Ode mne má informaci o tom, jak moc a často lidé slova hledají.
Petr Jiránek radí
Velmi často se nám v praxi stává, že díky Analýze klíčových slov klient objeví i možný potenciální sortiment (služby), které do té doby neprodával a zavede ho (je). Nerelevantní výrazy se také mohu stát časem relevantními, proto je nikdy z Analýzy klíčových slov nemažeme, pouze si je odložíme.
Poslední část: Import zpět do Collabimu
Díky importu z XLS v Collabimu do projektu byl tento úkol otázkou minuty. Jen jsem si Spreadsheet vyexportoval do XLS, vymazal nepřímo relevantní slova a naimportoval do Collabimu. A to včetně kategorií (štítky).
Jak vypadal výsledný soubor včetně dalších dotažených dat se můžete podívat zde (hned první záložka AKW):
V dalším díle naší marketingového reality show si ukážeme, jak jsem tuto klíčovku odprezentoval zákazníkovi v lidsky čitelné prezentaci, tj. v Power BI. Jako bonus vám dám také šablonu pro Power BI a Google Data Studio, se kterou vám prezentace klíčovky zabere 5 minut, slibuji.
Chcete se podívat na podrobný návod tvorby klíčovky? Navštivte článek Analýza klíčových slov: průvodce kompletním postupem.
Stav souboje vyhledávače vs. INSKI.cz (zatím)
1:0
Na projektu se podílí
Tomáš Zahálka - SEO a PPC konzultant
Tomáš pracuje jako SEO konzultant se zaměřením na e-commerce. E-shopům se věnuje od roku 2011 a svým klientům pomáhá s optimalizací pro vyhledávače, volbou správných požadavků na redakční systémy a SEO-UX poradenstvím při redesignech webů.tomaszahalka.cz
Petr Jiránek - jednatel společnosti WebPrezent a spoluautor projektu marketingmapy.com
Tvořím a optimalizuji PPC kampaně. Starám se o to, aby vám kampaně v Skliku, AdWords vydělávaly. A abyste byli vidět na Facebooku. Také nastartuji zbožové srovnávače. Tím začneme.webprezent.cz
Všechny články marketingové reality show přehledně
Více pro analýzu klíčových slov – proč je důležitá a jaký je postup při tvorbě analýzy krok za krokem se dočtete v článku Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.