POZOR! Aktuální/nejnovější Google CTR data najdete ve článku Průměrné Google CTR pro rok 2024.
Všechny CTR studie najdete zde:
Collabim vždy byl primárně nástroj na měření pozic klíčových slov a linkbuilding. V posledních letech se z něj však stává nástroj pro komplexní marketing – jak to ostatně bylo zamýšleno od samotného počátku nástroje. Nyní se s dovolením vrátím na začátek a dovolím si položit otázku, víte vlastně co znamená zkratka Collabim? Ne?
Collabim = Collab – i – m = Collaboration on internet marketing
Nevěděli jste to? Nemusíte se stydět – já sám před rokem ještě také ne 😀
Ale zpět k tématu, rozhodli jsme se posunout nástroj zase o něco dál ve smyslu, že už nebudeme pouze reportovat zhoršení/zlepšení pozice na klíčovém slovu. On je vlastně v důsledku nepodstatný samotný pokles/vzrůst (ostatně jak už bylo několikrát řečeno Jirkou Koutným v několika článcích), ale jde o to, co to pro web/návštěvnost vlastně znamená.
Jistě bude mít jiný dopad pokles slova s hledaností 10 za měsíc a jiný 100 000 za měsíc. A proto jsme vymysleli
Collabim index
Co to vlastně je?
Collabim index je relativní hodnota vyjadřující pokles či vzrůst teoretické návštěvnosti na vzorku aktuálně měřených slov – respektující jejich posun proti předchozímu měření – za daný den.
A jako ho počítáme? Poměrně jednoduše – stejně jako mnozí z vás, kteří tuto metriku doteď počítali v excelech ručně:
- vezmeme všechna slova změřená v daný den (bez ohledu na frekvenci měření)
- vypočítáme jakou teoretickou návštěvnost měla při předchozím měření (u denního slova včera, u 14ti denního před 14ti dny)
- vypočítáme jakou teoretickou návštěvnost má dnes
- odečteme hodnoty a pošleme je proti teoretické návštěvnosti z předchozího měření
- a máme relativní vyjádření ztráty/zisku teoretické návštěvnosti
Teď si určitě říkáte, jak počítáme tu návštěvnost – stejně jako vy, tedy přes hledanost slova v daném měsíci a CTR dané pozice. Zde je ale problém, neboť u projektů samozřejmě nemáme CTR pro každé klíčové slovo v projektu, které bychom brali z Google Search Console.
Udělali jsme si tedy domácí úkol a agregovali mnoho zejména zahraničních dat, abychom dali dohromady tabulku obecných CTR na pozice 1-60. Vyšel nám tento fešný graf:
Aby naše domněnka byla alespoň trochu podložena daty, zkusili jsme si z dat zákazníků, kteří mají napojenu Google Search Console udělat obrázek, jak to reálně vypadá ve skutečnosti. Jak jsme byli překvapeni, jak blízko je náš odhad u některých pozic realitě:
Collabim odhad | Reálná data z GSC | ||||
Pozice | Google [%] | Pozice | CTR [%] |
Počet slov v DTB
|
|
1 | 25 | 1 | 23.33581755 | 15k+ | |
2 | 16 | 2 | 15.81356745 | 15k+ | |
3 | 12.5 | 3 | 12.11363675 | 10k+ | |
4 | 9.5 | 4 | 9.319335735 | 10k+ | |
5 | 7.1 | 5 | 7.188117617 | 10k+ | |
6 | 5.8 | 6 | 5.6857005 | 9k+ | |
7 | 4.8 | 7 | 4.617327742 | 7k+ | |
8 | 4 | 8 | 3.973729115 | 7k+ | |
9 | 3.5 | 9 | 3.404866059 | 7k+ | |
10 | 3 | 10 | 2.998891703 | 7k+ | |
11 | 3.15 | 11 | 3.188014624 | 3k+ | |
12 | 3.7 | 12 | 3.82200262 | 3k+ |
Aktualizace 05/2020 – v květnu 2020 jsme provedli aktualizaci této studie a upravili také náš odhad na základě těchto dat. V kompletním datasetu ke stažení výše naleznete i původní hodnoty z března 2018.
Data z GSC jsou založena vždy na minimálně 4 000 slovech pro danou pozici (viz. dataset ke stažení výše). Na nižších pozicích již nemáme k dispozici tak velkorysý vzorek a nelze je tedy považovat za smědodatná.
A ano, víme, že hraje velkou roli brandovost, typ klíčového slova apod. Nicméně výsledkem našeho počítání je stejně relativní číslo, které nemá ukazovat konkrétní data, ale opět na trend. Čili i když v průběhu výpočtu známe čísla zisku či ztráty návštěvnosti, nebudeme je ukazovat – nechceme v některých případech rozpoutat zbytečnou paniku. Neboť se vlastně nic nemění, weby se propadaly a stoupaly vždy, na tom nic neměníme. Pouze jsme našli způsob, jak tento efekt matematicky popsat a hlavně jak včas upozornit naše zákazníky, že se s webem může něco dít.
A co na to bráška z desátého kolena Seznam?
K tomu bohužel nemáme prakticky žádná data a i když z praxe velmi často slyšíme, že si Seznam podráží nohy a výsledky CTR na pozice jsou mnohem horší vlivem rozptylování uživatele spoustou zajímavostí v SERPu, my mu věříme. A tak jsme mu přisoudili stejná CTR jako u Google.