Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

CTR Google a Seznam v závislosti na pozici, Collabim index a teoretická návštěvnost [AKTUALIZACE 05/2020]

POZOR! Aktuální/nejnovější Google CTR data najdete ve článku Průměrné Google CTR pro rok 2024.

Všechny CTR studie najdete zde:

Collabim vždy byl primárně nástroj na měření pozic klíčových slov a linkbuilding. V posledních letech se z něj však stává nástroj pro komplexní marketing – jak to ostatně bylo zamýšleno od samotného počátku nástroje. Nyní se s dovolením vrátím na začátek a dovolím si položit otázku, víte vlastně co znamená zkratka Collabim? Ne?

Collabim = Collab – i – m = Collaboration on internet marketing

Nevěděli jste to? Nemusíte se stydět – já sám před rokem ještě také ne 😀

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Ale zpět k tématu, rozhodli jsme se posunout nástroj zase o něco dál ve smyslu, že už nebudeme pouze reportovat zhoršení/zlepšení pozice na klíčovém slovu. On je vlastně v důsledku nepodstatný samotný pokles/vzrůst (ostatně jak už bylo několikrát řečeno Jirkou Koutným v několika článcích), ale jde o to, co to pro web/návštěvnost vlastně znamená.

Jistě bude mít jiný dopad pokles slova s hledaností 10 za měsíc a jiný 100 000 za měsíc.  A proto jsme vymysleli

Collabim index

Co to vlastně je?
Collabim index je relativní hodnota vyjadřující pokles či vzrůst teoretické návštěvnosti na vzorku aktuálně měřených slov – respektující jejich posun proti předchozímu měření – za daný den.

A jako ho počítáme? Poměrně jednoduše – stejně jako mnozí z vás, kteří tuto metriku doteď počítali v excelech ručně:

  • vezmeme všechna slova změřená v daný den (bez ohledu na frekvenci měření)
  • vypočítáme jakou teoretickou návštěvnost měla při předchozím měření (u denního slova včera, u 14ti denního před 14ti dny)
  • vypočítáme jakou teoretickou návštěvnost má dnes
  • odečteme hodnoty a pošleme je proti teoretické návštěvnosti z předchozího měření
  • a máme relativní vyjádření ztráty/zisku teoretické návštěvnosti

Teď si určitě říkáte, jak počítáme tu návštěvnost – stejně jako vy, tedy přes hledanost slova v daném měsíci a CTR dané pozice. Zde je ale problém, neboť u projektů samozřejmě nemáme CTR pro každé klíčové slovo v projektu, které bychom brali z Google Search Console.

Udělali jsme si tedy domácí úkol a agregovali mnoho zejména zahraničních dat, abychom dali dohromady tabulku obecných CTR na pozice 1-60. Vyšel nám tento fešný graf:

Google a Seznam CTR v závislosti na pozici

Google a Seznam CTR v závislosti na pozici (1. – 60.) (Kompletní dataset ke stažení)

Aby naše domněnka byla alespoň trochu podložena daty, zkusili jsme si z dat zákazníků, kteří mají napojenu Google Search Console udělat obrázek, jak to reálně vypadá ve skutečnosti. Jak jsme byli překvapeni, jak blízko je náš odhad u některých pozic realitě:

Collabim odhad Reálná data z GSC
Pozice Google [%] Pozice CTR [%]
1 25 1 23.33581755 15k+
2 16 2 15.81356745 15k+
3 12.5 3 12.11363675 10k+
4 9.5 4 9.319335735 10k+
5 7.1 5 7.188117617 10k+
6 5.8 6 5.6857005 9k+
7 4.8 7 4.617327742 7k+
8 4 8 3.973729115 7k+
9 3.5 9 3.404866059 7k+
10 3 10 2.998891703 7k+
11 3.15 11 3.188014624 3k+
12 3.7 12 3.82200262 3k+

 

Aktualizace 05/2020 – v květnu 2020 jsme provedli aktualizaci této studie a upravili také náš odhad na základě těchto dat. V kompletním datasetu ke stažení výše naleznete i původní hodnoty z března 2018.

Data z GSC jsou založena vždy na minimálně 4 000 slovech pro danou pozici (viz. dataset ke stažení výše). Na nižších pozicích již nemáme k dispozici tak velkorysý vzorek a nelze je tedy považovat za smědodatná.

A ano, víme, že hraje velkou roli brandovost, typ klíčového slova apod. Nicméně výsledkem našeho počítání je stejně relativní číslo, které nemá ukazovat konkrétní data, ale opět na trend. Čili i když v průběhu výpočtu známe čísla zisku či ztráty návštěvnosti, nebudeme je ukazovat – nechceme v některých případech rozpoutat zbytečnou paniku. Neboť se vlastně nic nemění, weby se propadaly a stoupaly vždy, na tom nic neměníme. Pouze jsme našli způsob, jak tento efekt matematicky popsat a hlavně jak včas upozornit naše zákazníky, že se s webem může něco dít.

A co na to bráška z desátého kolena Seznam?

K tomu bohužel nemáme prakticky žádná data a i když z praxe velmi často slyšíme, že si Seznam podráží nohy a výsledky CTR na pozice jsou mnohem horší vlivem rozptylování uživatele spoustou zajímavostí v SERPu, my mu věříme. A tak jsme mu přisoudili stejná CTR jako u Google.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit