Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Collabim bilancuje

Rok 2016 pro nás byl plný marketingových i technologických výzev. Vstupovali jsme do něj plni nadšení z našeho nového produktu, Serpa. Zpočátku to vypadalo velmi nadějně, funkce přibývaly a přicházelo spoustu nadšených uživatelů i zákazníků. Brzy jsme ale začali narážet.

Jak nás Serpo skoro zabilo

Technologicky bylo Serpo ve srovnání s Collabimem bohužel o několik řádů složitější. Především jsme měli obrovské množství dat, které jsme potřebovali uložit, ale hlavně rychle zobrazit z nich nějaké zajímavé reporty. Spousta věcí se nám podařila vyřešit, ale přesto se náš postup v určitou chvíli téměř zastavil.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Pro Serpo jsme používali “databázi” ElasticSearch, ve kterém jsme měli kvůli rychlosti všechna data několikrát zduplikována. Když jsme v datech udělali nějakou chybu, museli jsme celý ElasticSearch index zahodit a vytvořit ho znovu, což trvalo klidně 2 dny. Když jsme vymysleli nový report, často jsme zjistili, že naše existující indexy nejdou kvůli rychlosti použít a je nutné udělat zcela nové/další s jinou strukturou.

Celý tento zdlouhavý a krkolomný proces nepůsobil na celý tým zrovna motivačně. Dřeli jsme jako koně, ale výsledky se nedostavovaly. Nových zákazníků také příliš nepřibývalo, ač nám všichni psali, jak je Serpo skvělé. Začínal jsem si uvědomovat, že pro Serpo je Česko možná opravdu příliš malý trh. Lidé nebyli ochotni za Serpo platit tolik, kolik jsme očekávali. Když už někdo zaplatil, tak často za měsíc placený účet zrušil. Bylo mi jasné, že může trvat klidně rok, než si uživatelé zvyknou Serpo používat a naučí se z něj dostávat zajímavé informace. Snažil jsem se víc šlapat do marketingu, ale produkt stále drhnul.

Hřebíčkem do rakve se stala clusterizace údajů o hledanosti na Google, zvýšení nákladů na získávání výsledků z Google (hlavně nákup proxies) a odchod některých kolegů. Po clusterizaci začalo být mnohem složitější řadit klíčová slova podle důležitosti. Spolu s nákupem proxies a servery pak celkové náklady na provoz Serpa narostly až na cca 80 000 Kč měsíčně bez personálních nákladů. Po této “poslední kapce” jsem se rozhodl Serpo uzavřít.

Od počátku jsme Serpo brali jako velmi rizikový projekt, který závisel na mnoha externích vlivech. Přesto si nasypu popel na hlavu a řeknu, že jeho náročnost a nestabilitu prostředí jsem dost podcenil. Byla to velká zkušenost, jdeme dále.

Kam kráčíš, Collabime?

Kvůli prvotnímu nadšení ze Serpa jsme trochu zanedbávali samotný Collabim, tedy produkt, který nás živil a živí. S omezenými zdroji nešlo dělat oba projekty naplno. Přesto se nám i na Collabimu podařila velká i menší vítězství. Měli jsme obrovskou radost, když se nám po 6 letech konečně podařilo zbavit se rozšíření do prohlížeče. Díky mnoha dalších úpravám a skvělým novým technologiím se nám podařilo výrazně zlepšit spolehlivost celého Collabimu, zmodernizovat ho a výrazně zrychlit.

I kvůli Serpu jsme se snažili získat další stabilní zdroj dat o hledanosti na Google. Přes 3 měsíce jsme psali scrapera na hledanost z Google AdWords, aby asi týden po jeho ostrém spuštění Google oznámil, že přesná čísla hledanosti nahradí nic neříkajícími rozsahy. Museli jsme tedy začít data nakupovat, protože naše současné napojení na AdWords API nám už přestalo stačit.

Rok 2017 bude ve znamení 100% focusu na rozvoj Collabimu. Musíme se opět začít naplno věnovat produktu, který nás živí. Dlouhodobě se Collabimu nedaří získat tolik vývojářů, kolik by potřeboval. Proto nyní jednám s několika vývojářskými firmami na pronájmu vývojářů, kteří by pomohli Collabim pořádně nakopnout kupředu.

Přiznávám, že jsem dlouho ignoroval požadavek na možnost jednorázově získat hledanost nebo změřit pozice pro zadaná KW. V případě hledanosti jsem se jednoduše nechtěl stát hloupým přeprodejcem drahých dat od nějaké třetí strany, na které bychom se tak stali závislými. Toto své ignorování zpětně vnímám jako chybu, protože pro SEO konzultanty jsou tato data obrovsky důležitá a po omezení Keyword Planneru už je nemají kde jinde získat. V následujících týdnech vyjdeme našim uživatelům vstříc a tyto “jednorázové analýzy” v Collabimu nabídneme.

Hodně lásky bychom též chtěli věnovat sekci Stránky, která má podle nás velký potenciál. Makáme na zlepšení rozhraní a plánujeme výrazně rozšířit množství stránek, které pro každý web stahujeme a kontrolujeme. Pokud vše půjde dobře, do pár týdnů to bude v produkci.

Věřím, že na začátku roku 2017 se dostane i na redesign webu a možná i aplikace. Tak konec řečí, jdeme makat!

A co byste chtěli v roce 2017 v Collabimu vy?

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit