Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Analýza stránek – základní nástroj on-page SEO

Collabim a report Stránky vám může pomoci zlepšit pozice vašich slov ve vyhledávačích. Krátce je report představen již v článku Nová analýza obsahu. V předchozím článku jsme vložili vložili desítky slov do profilu a změřili pozice. Dnes bych vám ukázal konkrétní DYI postup, jak určit, kam které slovo na vašem webu patří.

Stránky

Jistě se našly fráze, u kterých se zobrazil lepší výsledek než 60+. S těmito frázemi budeme nyní pracovat v reportu Stránky. Jsou to slova, u kterých již nyní máte velkou šanci, že získáte novou návštěvnost. Posun slova ze 30. místa na první stránku je o dost snazší, než z 200 pozice.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

grafy-sekce-stranky

Analýza obsahu webu

Začneme mým nejoblíbenějším přehledemAnalýza obsahu webu.

Tento report ukáže krásnou věc. Pokud vás vyhledávače na danou frázi našly mezi prvními 60 výsledky, Collabim vám vypíše stránku, kterou našel jako první. Zjistíte

  • zda se fráze vyskytuje na stránce,
  • v jakých důležitých prvcích se fráze na stránce objevuje,
  • zda vyhledávač zobrazil jako první stránku, kterou vy považujete za nejrelevantnější na svém webu.

stranky-klicova-slova

Na příkladu mého webu www.krutis.com je vidět, že fráze „online marketing“ je významně více hledaná, než ostatní fráze. Ale přesto se na stránce vyskytuje jen v body a nemá žádnou změřenou pozici (slovo ji mělo změřeno již dříve a nebo je stránka k frázi přiřazena ručně). Takových případů naleznete řadu, a těm se budeme věnovat.

Také v reportu vidíte, že titulní stránka je dopadovou stránkou pro fráze „online marketing, marketingový poradce, konzultant online marketingu“, apod. Současně vidíte informaci, jak je daná fráze  hledaná v Google za měsíc (tedy jak je i významná) a na jaké pozici se vaše stránka v Google a v Seznamu umístila.

Navíc ale vidíte informaci, zda se fráze zobrazuje v hlavních prvcích stránek:

  • Title – hlavní název stránky, zobrazí se ve výsledcích vyhledávání,
  • Meta Description – text, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání,
  • H1 – hlavní nadpis stránky,
  • Body – v textu stránky,
  • „přidejte toto slovo do textu stránky“ – na stránce se nevyskytuje i přesto ale stránka je dopadovou stránkou pro tuto frázi.

Jak sekce Stránky pracuje s klíčovými slovy?

Je důležité vědět, jak systém počítá, zda se fráze na stránce vyskytuje či nikoliv.

  • systém nedělá rozdíly mezi frázemi s diakritikou a bez,
  • slova v dvouslovné frázi nemusí být přesně u sebe, stačí, když jsou vzdálená do 100 znaků,
  • u tří a více slovných frází nezáleží na tom, jak jsou jednotlivá slova daleko od sebe.

Hledáme anomálie ve stránkách

Cílem následujícího cvičení bude najít fráze, která jsou pro vás zajímavá, ale budou potřebovat určitou péči.

  • Vyhledávače míří na špatnou dopadovou stránku.
  • Seznam a Google nemíří na stejnou stránku.
  • Fráze se nevyskytuje v hlavních prvcích stránky (Title, Description, H1 a Body).
  • Jako hlavní fráze stránky (umístěné v Title, H1) je méně důležité, než jiná fráze a bude je třeba vyměnit.

Vyexportujte si report, odkaz je dole pod reportem. Export vám přijde na email. Nahrajte ho do Excelu (Data -> Z textu -> vybrat CSV -> rozděleno čárkou). Následně si zobrazte jen důležité sloupce, viz níže. A seřaďte je podle hledanosti v Google.

export-collabim-stranky

Nyní půjdete slovo po slovu a podíváte se, zda nalezená fráze a dopadová stránka (sloupec Path) odpovídá vaší představě. Zkontrolujte, zda je fráze obsažena v Title, Meta Description, Body (těle stránky), nadpisu H1. V případě že nikoliv, zvažte, zda ji chcete někde uvést. Obvykle bude vhodné frázi vložit do těla textu, ale často se již nehodí přidávat do Title či H1.

Takto postupujete dále. Ukáží se vám případy, kdy Seznam a Google má jinou dopadovou stránku. Seznam si vzal stránku /autor/ a Google /stitek/marketingovy-poradce/

stranky-marketingovy-poradce

Zde je vhodné se rozhodnout, kterou stránku použít jako hlavní. Způsob, jak pak vyhledávač přesvědčit, aby si vybral správnou stránku popisuji v článku na blogu H1.cz Začněte analyzovat cenná data v Google Webmaster Tools ještě dnes. A to konkrétně v odstavci „Problém č. 3: Google přiřazuje klíčové slovo jiné stránce, než já chci, nebo se vyhledávač nemůže rozhodnout. Jak to změnit?“ Obecně jde o to, odkázat z nevhodné stránky na tu správnou a tu obohatit o dané klíčové slovo/frázi.

V Excelu vám vznikne podobný seznam Úkolů.

export-seznam-ukolu

Pak si ho seřadíte podle stránek (sloupeček Path) a zapracujete úpravy, které jste si zapsali.

export-seznam-ukolu2

SEO není žádná magie. Stačí znát pár naučených triků a návštěvníci jsou vaši. Report Stránky je jedním z těch nástrojů, který vám pomůže předběhnout konkurenci.

Michal Krutiš

Michal se věnuje SEO 12 let, nyní pracuje jako online marketingový konzultant na volné noze. Spoluzakládal internetovou agenturu H1.cz a pracoval pro desítky klientů.

www.krutis.com

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit