Dokonce i kdyby jste zrovna teď žili v Etiopii bez přístupu k internetu, tak jste pravděpodobně zaslechli nejnovější aféru společnosti Boeing. Je nám to samozřejmě líto, ale zkusme se na to podívat z marketingového hlediska.
Napadlo nás podívat se, jak lidé začali v souvislosti s nehodou Boeingu 737 MAX 8 vyhledávat. Hypotéza je jednoduchá:
Zajímá lidi, jestli se jich náhodou netýká tento problém při jejich nejbližší cestě s nízkonákladovou leteckou společností?
Výsledky nebyly překvapivé, ale o to více jsou zajímavější a proto vám je přinášíme.
Ze seznamu provozování leteckých společnosti v České republice jsme si vzali Top 6:
- easyjet
- lot
- lufthansa
- ryanair
- smartwings
- wizzair
Podívali jsme se jaké výrazy v souvislosti s těmito frázemi nabízí Google přímo v jeho našeptávači. Ten je přímo ovlivňován tím, co lidé v posledních několika hodinách a dnech hledají. Použili jsme jak jinak než Jednorázovou analýzu Návrhy klíčových slov.
Výsledky analýzy našeptávačů
Asi není překvapením, že ve vztahu k těm nízkonákladovým společnostem (což jsou všechny zmíněné mimo Lufthansy) jsme v našeptávači našli vždycky spojení brandu aerolinky se vztahem k její flotile. Vyjímku tvoří LOT, který je skandinávský a na českém Google se tato spojitost neobjevila.
Výslednou analýzu si můžete stáhnout zde: našeptávače ve vztahu k aféře Boeing
Můžete tam tedy objevit tyto výrazy:
- easyjet letadla
- ryanair letadla
- ryanair fleet
- ryanair 737 max
- smartwings boeing 737 max 8
- smartwings fleet
- smartwings letadla
- wizzair letadla
Je vidět, že lidé hledají, s čím daná společnost létá. To, že se jedná o důsledek této aféry nás první řadě navádí fakt, že u Lufthansy se nikdo o letadla, ani o její flotilu nezajímá (alespoň z pohledu našeptávačů).
Protože u takto rychlého vzestupu našeptávání výrazu (který očekáváme) nemá smysl sledovat hledanost (vychází ze statistických dat za delší období), mrkli jsme se na Google trends:
Nicméně vidět je i vzestup na výrazech související s letadly společností obecně:
Co si z toho vzít?
- v tomto případě na tyto fráze neevidujeme žádné PPC reklamy, ale pokud bych dělal PPC a měl je v podobném případě, rychle bych tyto výrazy vyloučil (než aféra utichne) => nepovedou zřejmě ke konverzi, ale způsobí náklady
- pokud inzeruji zájezdy autobusem, spustil bych PPC na tyto výrazy s jasným sdělením “autobus nespadne”
- pokud z toho chci vytěžit něco pro SEO, rychle bych udělal přistávačky na tyto výrazy a stránky jimi prošpikoval. To samozřejmě za předpokladu, že k tomuto tématu dám lidem kvalitní obsah (a má to smysl k mému webu samozřejmě), například:
- seznam zdrojů, kde se o aféře píše
- průběžné informování co se ví nového
- kompilát bezpečnostních informací o těchto letadlech
- srovnání s jiným podobným strojem (ať již AIRBUS nebo BOEING 737-800 apod.)
- odkazy na videa z leteckých katastrof (taková ta videa co maj lidi hodně rádi ale pak se bojí sednout do letadla) a jejich vyšetřování
- apod.
Hlavní ale bylo ukázat Vám princip sledování našeptávačů. Skoro pořád se něco děje ve světě (jinak by nebyly dějiny) a někdy je to natolik zásadní, že to ovlivní i našeptávače. Právě zde vzniká prostor pro pohotové a rychlé, kteří na tyto vývoje jsou schopni reagovat marketingem.
V Collabimu vám toto chceme usnadnit, proto není nic jednoduššího, než si vytipovat pár základních frází co se používají ve vašem businessu a pak je třeba jednou za tři měsíce projet hromadně. Stojí to jen dva kliky času. Navíc s opakováním analýz už nemusíte mít ani výchozí dataset nikde uložen -> Collabim si ho pamatuje.