Struktura adresy URL webu by měla být co nejjednodušší. Zvažte uspořádání obsahu tak, aby adresy URL byly sestaveny logicky a způsobem, který je pro člověka co nejsrozumitelnější.
Pokud je to možné, používejte v adresách URL spíše čitelná slova než dlouhá identifikační čísla.
✔ Doporučujeme: V adrese URL uvádějte jednoduchá popisná slova.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation
✔ Doporučujeme: Lokalizovaná slova v adrese URL, pokud je to vhodné.
https://www.example.com/lebensmittel/pfefferminz
✔ Doporučujeme: V případě potřeby použijte kódování UTF-8. Například následující příklad používá kódování UTF-8 pro arabské znaky v adrese URL:
https://www.example.com/%D9%86%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B9/%D8%A8%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A9
Následující příklad používá kódování UTF-8 pro čínské znaky v adrese URL:
https://example.com/%E6%9D%82%E8%B4%A7/%E8%96%84%E8%8D%B7
Následující příklad používá kódování UTF-8 pro umlaut v adrese URL:
https://www.example.com/gem%C3%BCse
Následující příklad používá kódování UTF-8 pro emotikony v adrese URL:
https://example.com/%F0%9F%A6%99%E2%9C%A8
✖ Nedoporučujeme: Používání jiných než ASCII znaků v adrese URL:
https://www.example.com/نعناع https://www.example.com/杂货/薄荷 https://www.example.com/gemüse https://www.example.com/🦙✨
✖ Nedoporučujeme: Nečitelná, dlouhá identifikační čísla v adrese URL:
https://www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=3a5ebc944f41daa6f849f730f1
Pokud je váš web víceregionální, zvažte použití takové struktury URL, která usnadňuje geografické zacílení webu. Další příklady toho, jak můžete strukturovat adresy URL, najdete v článku Používání adres URL specifických pro danou lokalitu.
✔ Doporučujeme: Specifická doména pro danou zemi:
https://example.de
✔ Doporučujeme: Doporučujeme: Podadresář pro danou zemi s gTLD:
https://example.com/de/
Zvažte používání spojovníků k oddělování slov v adresách URL, protože to pomáhá uživatelům i vyhledávačům snadněji identifikovat pojmy v adrese URL. Doporučujeme používat v adresách URL spojovníky (-) místo podtržítek (_).
✔ Doporučujeme: Spojovníky (-):
https://www.example.com/summer-clothing/filter?color-profile=dark-grey
✖ Nedoporučujeme: Podtržítka (_):
https://www.example.com/summer_clothing/filter?color_profile=dark_grey
✖ Nedoporučujeme: Slova v adrese URL spojená dohromady:
https://www.example.com/greendress
Příliš složité adresy URL, zejména ty, které obsahují více parametrů, mohou způsobit problémy vyhledávačům. Vytvářejí totiž zbytečně velký počet adres URL, které odkazují na stejný nebo podobný obsah na vašem webu. V důsledku toho může Googlebot spotřebovat mnohem větší šířku pásma, než je nutné, nebo nemusí být schopen indexovat úplně veškerý obsah na vašem webu.
Běžné příčiny tohoto problému
Příčinou zbytečně vysokého počtu adres URL může být řada problémů. Patří mezi ně:
- Kombinace filtrů aditivním způsobem. Weby poskytují různé pohledy na stejnou množinu položek nebo výsledků vyhledávání, přičemž často umožňují uživateli filtrovat tuto množinu pomocí definovaných kritérií (například: zobraz mi hotely na pláži). Pokud lze filtry kombinovat aditivním způsobem (například: hotely na pláži a s fitness centrem), počet adres URL (zobrazení dat) na stránkách je obrovský. Vytváření velkého počtu mírně odlišných seznamů hotelů je zbytečné, protože robot Google potřebuje vidět jen malý počet seznamů, ze kterých se dostane na stránku pro každý hotel. Například:
- Hotely za výhodné ceny:
https://www.example.com/hotel-search-results.jsp?Ne=292&N=461
-
- Hotely na pláži za výhodné ceny:
https://www.example.com/hotel-search-results.jsp?Ne=292&N=461+4294967240
-
- Hotely na pláži s fitness centrem za výhodné ceny:
https://www.example.com/hotel-search-results.jsp?Ne=292&N=461+4294967240+4294967270
- Dynamické generování dokumentů. To může vést k malým změnám kvůli čítačům, časovým razítkům nebo reklamám.
- Problematické parametry v adrese URL. Například ID relací mohou vytvářet obrovské množství duplicit a větší počet adres URL.
- Třídění parametrů. Některé velké nákupní weby poskytují více způsobů třídění stejných položek, což vede k mnohem většímu počtu adres URL. Např:
https://www.example.com/results?search_type=search_videos&search_query=tpb&search_sort=relevance&search_category=25
- Irelevantní parametry v adrese URL, jako jsou parametry referralu. Například:
https://www.example.com/search/noheaders?click=6EE2BF1AF6A3D705D5561B7C3564D9C2&clickPage=OPD+Product+Page&cat=79 https://www.example.com/discuss/showthread.php?referrerid=249406&threadid=535913 https://www.example.com/products/products.asp?N=200063&Ne=500955&ref=foo%2Cbar&Cn=Accessories.
- Problémy s kalendářem. Dynamicky generovaný kalendář může generovat odkazy na budoucí a předchozí data bez omezení počátečního nebo koncového data. Například:
https://www.example.com/calendar.php?d=13&m=8&y=2011
- Poškozené relativní odkazy. Poškozené relativní odkazy mohou často způsobit nekonečné mezery. Často tento problém vzniká kvůli opakujícím se prvkům cesty. Například:
https://www.example.com/index.shtml/discuss/category/school/061121/html/interview/category/health/070223/html/category/business/070302/html/category/community/070413/html/FAQ.htm
Řešení tohoto problému
Abyste se vyhnuli možným problémům se strukturou URL, doporučujeme následující postup:
- Zvažte použití souboru robots.txt, který zablokuje přístup robota Google k problematickým adresám URL. Přínosným také může být blokování dynamických adres URL – zejména těch, které generují výsledky vyhledávání nebo mohou vytvářet nekonečné mezery, například kalendáře. Pomocí regulárních výrazů v souboru robots.txt můžete snadno blokovat velké množství adres URL.
- Pokud je to možné, vyhněte se používání identifikátorů relací v adresách URL. Zvažte místo toho použití souborů cookie.
- Kdykoli je to možné, zkraťte adresy URL ořezáním nepotřebných parametrů.
- Pokud má váš web nekonečný kalendář, přidejte k odkazům na dynamicky vytvořené stránky budoucího kalendáře atribut nofollow.
- Zkontrolujte, zda váš web neobsahuje nefunkční relativní odkazy.
Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ
Použité zdroje
- Google URL Structure Guidelines | Google Search Central | Documentation | Google Developers. Google for Developers – Software Development Guides, Tools & More | Google Developers [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/url-structure
Související články
Procházení a indexování
-
- Přehled témat procházení a indexování (crawling, indexing)
- Typy souborů indexovatelných společností Google
- Udržujte jednoduchou strukturu adres URL
- Doporučené postupy Google pro odkazy
- Mapy stránek
- Správa crawlingu
- Robots.txt
- Kanonizace
- Mobilní web a indexování podle mobilních zařízení
- AMP
- JavaScript
- Metadata stránek a obsahu
- Odstranění
- Přesuny a změny webu
Ranking a možnosti zobrazení ve výsledku vyhledávání
Monitorování a odstraňování chyb
Průvodce pro konkrétní stránky