SEO je zkratka pro „optimalizaci pro vyhledávače“. Rozhodnutí najmout si SEO specialistu je důležité rozhodnutí, které může potenciálně zlepšit vaše webové stránky a ušetřit čas, ale také můžete riskovat poškození vašich stránek a pověsti. Ujistěte se, že jste prozkoumali potenciální výhody i škody, které nezodpovědný SEO odborník může na vašich stránkách napáchat. Mnoho SEO agentur a konzultantů poskytuje majitelům webových stránek užitečné služby jako např:
- přezkoumání obsahu nebo struktury vašich stránek,
- technické poradenství v oblasti vývoje webových stránek: například hosting, přesměrování, chybové stránky, používání JavaScriptu,
- tvorbu obsahu,
- správu online kampaní pro rozvoj podnikání,
- analýzu klíčových slov,
- školení SEO
- odborné znalosti konkrétních trhů a zeměpisných oblastí.
Reklama u společnosti Google nebude mít žádný vliv na přítomnost vašich stránek ve výsledcích vyhledávání. Google nikdy nepřijímá peníze za zařazení nebo hodnocení webů ve výsledcích vyhledávání a zobrazení v našich organických výsledcích vyhledávání proto nic nestojí. Zdroje, jako jsou Search Console, oficiální blog Google Search Central a diskusní fórum společnosti Google, vám mohou poskytnout mnoho informací o tom, jak optimalizovat své stránky pro organické vyhledávání.
Začínáme se SEO
Pokud provozujete malou místní firmu, pravděpodobně zvládnete většinu práce sami. Zde je několik dobrých zdrojů:
- podívejte se na sérii videí o budování online prezentace vaší firmy,
- základy vyhledávání,
- jak Google prohledává, indexuje a obsluhuje web,
- průvodce SEO popisuje velkou část toho, co pro vás udělá váš SEO specialista. Ačkoli tuto příručku nemusíte sami dobře znát, pokud si najímáte profesionála, který pro vás práci odvede, je užitečné se s těmito technikami seznámit. Můžete tak včas zasáhnout, pokud chce váš SEO specialista použít techniku, která se nedoporučuje (Black Hat SEO).
Nezapomeňte, že bude trvat nějakou dobu, než uvidíte výsledky: obvykle čtyři měsíce až rok od okamžiku, kdy začnete provádět změny.
Pokud si myslíte, že přesto potřebujete další pomoc od profesionála, pokračujte ve čtení o tom, jak si vybrat SEO specialistu.
Výběr SEO specialisty
Pokud uvažujete o najmutí SEO konzultanta či specialisty, pak platí, že čím dříve, tím lépe. Skvělým okamžikem pro objednání jeho služeb je, když uvažujete o redesignu webu nebo plánujete spuštění nového webu. Tímto způsobem můžete společně se SEO odborníkem váš web od základů navrhnout tak, aby byl přívětivý pro vyhledávače. Dobrý SEO specialista vám ale pomůže vylepšit i stávající web.
- Buďte odhodláni provést doporučené změny. Provedení změn doporučených SEO konzultantem vyžaduje čas a úsilí; pokud si na provedení těchto změn nehodláte udělat čas, nemá cenu najímat si profesionála.
- Udělejte pohovor se svým potenciálním SEO specialistou. Mezi užitečné otázky, které byste měli SEO specialistovi položit, patří např:
- Můžete mi ukázat příklady své předchozí práce a podělit se o nějaké úspěchy?
- Řídíte se zásadami vyhledávání Google?
- Nabízíte nějaké online marketingové služby nebo poradenství, které doplňují činnost v oblasti organického vyhledávání?
- Jaké výsledky očekáváte a v jakém časovém horizontu? Jak měříte svůj úspěch?
- Jaké máte zkušenosti v mém oboru?
- Jaké jsou vaše zkušenosti v mé zemi/městě?
- Jaké jsou vaše zkušenosti s vývojem mezinárodních webů?
- Jaké techniky SEO používáte nejčastěji?
- Jak dlouho působíte na trhu?
- Jak mohu očekávat, že s vámi budu komunikovat? Podělíte se se mnou o všechny změny, které na mých stránkách provedete, a poskytnete mi podrobné informace o vašich doporučeních a jejich zdůvodnění?
Zjistěte, zda se SEO specialista zajímá o vás a vaše podnikání. Pokud zájem nemá, najděte si někoho, kdo zájem má. Specialista by vám měl klást otázky, jako např:
- V čem je vaše firma nebo služba jedinečná a pro zákazníky cenná?
- Kdo jsou vaši zákazníci?
- Jak vaše firma vydělává peníze a jak vám v tom mohou pomoci výsledky vyhledávání?
- Jaké další reklamní kanály používáte?
- Kdo jsou vaši konkurenti?
- Prověřte si obchodní reference vašeho specialisty. Zeptejte se minulých klientů, zda podle jejich názoru tento odborník poskytoval užitečné služby, zda se s ním snadno spolupracovalo a zda dosahoval pozitivních výsledků.
- Požádejte o technický audit a audit vyhledávání pro vaše stránky, abyste se dozvěděli, co je třeba udělat, proč a jaký by měl být očekávaný výsledek. Zpravidla za něj budete muset zaplatit. Pravděpodobně budete muset specialistovi poskytnout přístup ke svému webu v Google Search Console pouze pro čtení (v této fázi jim neudělujte přístup pro provádění změn.) Váš potenciální specialista by vám měl být schopen poskytnout realistické odhady zlepšení a odhad práce s tím spojené. Pokud vám zaručí, že vám jeho změny zajistí první místo ve výsledcích vyhledávání, najděte si raději někoho jiného.
- Rozhodněte se, zda si ho chcete najmout.
Bezpečnostní opatření
Přestože SEO odborníci mohou klientům poskytovat cenné služby, někteří neetičtí SEO specialisté se na tomto odvětví podepsali příliš agresivním marketingem a pokusy o nekalou manipulaci s výsledky vyhledávání. Praktiky, které porušují zásady týkající se spamu, mohou mít za následek negativní úpravu pozic vašeho webu ve vyhledávači Google, nebo dokonce odstranění vašeho webu z indexu.
Když váš SEO specialista přijde se sadou doporučení pro váš web, požádejte ho, aby tato doporučení doložil důvěryhodným zdrojem, například stránkou nápovědy Search Console, příspěvkem na blogu Google Search Central nebo odpovědí na fóru schválenou společností Google.
Zde je několik věcí, které je třeba zvážit:
- Jedním z častých podvodů je vytváření „stínových“ domén, které přivádějí uživatele na web pomocí klamavých přesměrování. Tyto stínové domény často vlastní SEO specialista, který tvrdí, že pracuje jménem klienta. Pokud se však vztah zhorší, může specialista přesměrovat doménu na jiný web, nebo dokonce na doménu konkurence. Pokud se tak stane, klient zaplatil za vytvoření konkurenčního webu, který je zcela ve vlastnictví SEO specialisty.
- Další nedovolenou praktikou je umístění vstupních stránek nabitých klíčovými slovy někde na webu klienta. SEO specialista slibuje, že díky tomu bude stránka relevantnější pro více dotazů. To je ze své podstaty nepravdivé, protože jednotlivé stránky jsou jen zřídka relevantní pro širokou škálu klíčových slov. Ještě zákeřnější však je, že tyto vstupní stránky často obsahují skryté odkazy i na další klienty SEO. Takovéto vstupní stránky odčerpávají popularitu odkazů z webu a směřují ke specialistovi a jeho dalším klientům, mezi nimiž mohou být i weby s nechutným nebo nelegálním obsahem.
- V neposlední řadě se vyhněte zapojení do odkazových schémat, jako je kupování odkazů z jiných webů za účelem zvýšení vašeho hodnocení. To je v rozporu se zásadami společnosti Google týkajícími se spamu a může to mít za následek ruční zásah proti některým nebo celým vašim stránkám, což negativně ovlivní jejich hodnocení.
Pokud máte pocit, že vás SEO specialista nějakým způsobem podvedl, můžete to nahlásit například na adrese https://www.econsumer.gov/.
Užitečné pokyny
Dávejte si pozor na SEO agentury a webové konzultanty, kteří vám z ničeho nic pošlou e-mail.
Kupodivu tyto nevyžádané e-maily dostává i Google:
“Vážený google.com,
Navštívil jsem vaše webové stránky a všiml jsem si, že nejste uvedeni ve většině hlavních vyhledávačů a katalogů…”.
K nevyžádaným e-mailům o vyhledávačích si zachovejte stejný skeptický pohled jako k tabletám na hubnutí typu „spalujte tuk v noci“ nebo žádostem o pomoc při převodu finančních prostředků od svržených diktátorů.
- Nikdo vám nezaručí první místo v Googlu.
Dávejte si pozor na SEO specialisty, kteří tvrdí, že zaručují umístění, tvrdí, že mají „zvláštní vztah“ se společností Google nebo inzerují „přednostní odeslání“ do Googlu. Žádné přednostní odeslání pro Google neexistuje. Ve skutečnosti je jediným způsobem, jak odeslat web přímo společnosti Google, nástroj pro kontrolu URL nebo odeslání mapy stránek, a to můžete udělat sami.
- Buďte opatrní, pokud je společnost tajnůstkářská nebo vám jasně nevysvětlí, co hodlá udělat.
Pokud vám něco není jasné, požádejte o vysvětlení. Pokud SEO specialista vaším jménem vytvoří klamavý nebo zavádějící obsah, může být váš web zcela odstraněn z indexu Google. V konečném důsledku nesete odpovědnost za činnost všech společností, které si najmete, proto je nejlepší se ujistit, že přesně víte, jak vám hodlají pomoci. Pokud má specialista přístup k vašemu serveru přes FTP, měl by být ochoten vysvětlit všechny změny, které na vašem webu provádí.
- Nikdy byste neměli být nuceni se na SEO specialisty odkazovat.
Vyhněte se odborníkům na SEO, kteří mluví o schématech popularity odkazů nebo o odesílání vašich stránek do tisíců vyhledávačů. Obvykle se jedná o zbytečné úkony, která nemají vliv na vaše umístění ve výsledcích hlavních vyhledávačů – alespoň ne způsobem, který byste považovali za pozitivní.
- Vybírejte moudře.
Zatímco budete zvažovat, zda se rozhodnout pro SEO specialistu, můžete si udělat průzkum v tomto oboru. Jedním ze způsobů, jak to udělat, je samozřejmě Google. Ačkoli se Google ke konkrétním společnostem nevyjadřuje, má zkušenosti i s firmami, které si říkají SEO agentury a přitom se řídí praktikami, jež jsou zjevně za hranicí přijatelného obchodního chování. Buďte opatrní.
- Ujistěte se, že chápete, kam jdou peníze.
Zatímco společnost Google nikdy neprodává lepší umístění ve výsledcích vyhledávání, několik dalších vyhledávačů kombinuje výsledky placeného kliknutí nebo placeného zařazení s běžnými výsledky webového vyhledávání. Někteří SEO specialisté vám slíbí vysoké umístění ve vyhledávačích, ale umístí vás spíše do reklamní sekce než do výsledků vyhledávání. Někteří specialisté dokonce mění ceny nabídek v reálném čase, aby vytvořili iluzi, že „ovládají“ ostatní vyhledávače a mohou se umístit do vybraného slotu. Tento podvod u společnosti Google nefunguje, protože naše reklama je jasně označena a oddělena od výsledků vyhledávání, ale určitě se zeptejte každého specialisty, o kterém uvažujete, které poplatky jdou na trvalé zařazení a které se vztahují na dočasnou reklamu.
- Na jaké další věci si dát pozor?
Existuje několik varovných příznaků, že máte co do činění s nepoctivým SEO odborníkem. Není to zdaleka kompletní seznam, takže pokud máte pochybnosti, důvěřujte svým instinktům:
- vlastní stínové domény,
- umisťuje odkazy na své další klienty na vstupní stránky,
- nabízí prodej klíčových slov v adresním řádku,
- nerozlišuje mezi skutečnými výsledky vyhledávání a reklamami, které se zobrazují na stránkách s výsledky vyhledávání,
- zaručuje umístění, ale pouze na obskurní, dlouhé klíčové fráze, které byste stejně získali,
- pracuje s více přezdívkami nebo zfalšovanými informacemi WHOIS,
- získává návštěvnost z „falešných“ vyhledávačů, spyware nebo scumware,
- odstranil domény z indexu Google nebo sám není v seznamu Google uveden.
Překlad, odborná a obsahová korektura: SEOPRAKTICKY.CZ
Použité zdroje
- What is an SEO expert? | Google Search Central | Documentation | Google Developers. Google for Developers – Software Development Guides, Tools & More | Google Developers [online]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/do-i-need-seo
Související články
Základy SEO
- Dostaňte své webové stránky do indexu Google
- Podrobný průvodce fungováním vyhledávání Google
- Vytváření užitečného, spolehlivého a pro lidi důležitého obsahu
- Příručka optimalizace pro vyhledávače (SEO)
- Potřebujete SEO specialistu?
- Údržba SEO vašich webových stránek
- Začněte s vyhledáváním: průvodce pro vývojáře
Ranking a možnosti zobrazení ve výsledku vyhledávání
Monitorování a odstraňování chyb
Průvodce pro konkrétní stránky