Zboží či službu už dnes nezakoupíte výhradně v kamenných prodejnách. S rozvojem technologií a stále se zvyšující potřebou lidí uspořit čas, se obchodní transakce přesouvají do světa jedniček a nul – do prostředí internetu.
Co to je e-commerce
E-commerce, čili elektronický obchod, označuje nákup a prodej zboží či služeb na internetu zahrnující více než jeden subjekt. Součástí je také převod finančních prostředků nebo dat v online prostředí za účelem zpracování transakce.
Obchodní transakce v prostředí e-commerce probíhají přes počítače, chytré telefony, tablety a další zařízení. Online transakce probíhající přes mobilní zařízení jsou pak známé také jako m-commerce. Protože se předpokládá, že m-commerce bude v roce 2023 tvořit více než 43 % celkových maloobchodních prodejů elektronického obchodu, je nezbytné mít svůj internetový obchod optimalizovaný i pro mobily.
Prostřednictvím elektronického obchodu dnes zakoupíte téměř cokoliv, a proto se jedná o vysoce konkurenční prostředí. Jen v České republice aktuálně nabízí svůj sortiment zákazníkům více než 50 000 e-shopů.
Transakce v prostředí e-commerce probíhají velmi jednoduše. Zákazník uskuteční objednávku na e-shopu prostřednictvím webového prohlížeče a data o ní jsou následně předána backend systému – platformě elektronického obchodu. Toto CMS pak provádí následující úkony:
- příjem objednávky,
- aktualizace a monitoring skladových zásob,
- potvrzení o obdržení finančních prostředků,
- zaslání oznámení o úspěšném vyřízení objednávky zákazníkovi,
- předání informací o zásilce přepravci nebo pokyn ke zpřístupnění zákazníkem zaplacené služby.
E-commerce je jednou ze součástí e-business, což je pojem označující podnikání na internetu. E-business zahrnuje kromě samotného elektronického obchodování také komunikaci se zákazníky, dodavateli a dalšími subjekty, elektronickou výměnu dat, zajištění zásobování apod.
Typy e-commerce
Podle toho, jaké subjekty se transakce účastní, lze elektronické obchodování rozdělit na několik základních modelů. Podívejme se nyní, jaké druhy e-commerce rozlišujeme a čím jsou specifické.
B2C: Business to Consumer
B2C je nejběžnějším modelem e-commerce a označuje maloobchodní prodej. Business to Consumer tedy zahrnuje situace, kdy společnosti prodávají zboží či službu konečnému spotřebiteli, tj. běžný nákup zákazníka na e-shopu.
B2B: Business to Business
Model B2B označuje elektronickou výměnu produktů, služeb nebo informací mezi obchodními společnostmi. Patří sem zpravidla transakce mezi výrobcem a velkoobchodem nebo velkoobchodem a maloobchodem. Takové transakce obvykle zahrnují prodej surovin či software.
B2G: Business to Government
B2G, nebo také B2A (Business to Administration) označuje situace, kdy obchodní společnosti poskytují zboží či služby veřejné správě, vládním orgánům, úřadům či vládním organizacím. Také sem ale spadá elektronická komunikace mezi firmami a úřady, například elektronické podání daňového přiznání nebo datové schránky.
C2C: Consumer to Consumer
Elektronický obchod C2C označuje prodej zboží či služby mezi dvěma spotřebiteli. To probíhá zpravidla na elektronických tržištích jako je eBay, Facebook Marketplace nebo Aukro. Vzhledem k tomu, že každá ze jmenovaných platforem je spravována firmou, mohla by se tato forma elektronického obchodování také nazývat C2B2C, tedy spotřebitel–podnikatel–spotřebitel.
C2B: Consumer to Business
Consumer to Business označuje situaci, kdy spotřebitel nabízí zboží nebo služby obchodní společnosti. Typicky se jedná o influencery nebo blogery, které společnost odměňuje za recenze a propagaci na sociálních sítích penězi nebo zbožím/službami zdarma.
C2G: Consumer to Government
C2G, nebo také C2A (Consumer to Administration), označuje transakce prováděné mezi spotřebiteli a veřejnou správou. Vláda zřídkakdy nakupuje zboží nebo služby od spotřebitelů, ale ti často využívají elektronickou komunikaci a provádějí platby v oblasti daní nebo sociálního pojištění.
Výhody a nevýhody e-commerce
Ze srovnání e-commerce s kamennými obchody nám vyplyne hned několik výhod i nevýhod elektronického obchodování. Podívejme se na ně blíže.
Výhody
- Pohodlný semipasivní příjem pro vlastníky e-shopu,
- snadné, pohodlné a dostupné nakupování pro zákazníky,
- úspora času pro zákazníky,
- větší potenciál výdělku, jelikož nejsme omezeni lokalitou (zásilku lze poslat kamkoliv),
- eliminace nákladů na pronájem prostor, provoz a údržbu,
- obrovský marketingový dosah.
Nevýhody
- Žádný osobní kontakt se zákazníkem, tzn. omezený zákaznický servis,
- zákazníci si nemohou zboží před koupí prohlédnout,
- riziko výpadku webových stránek nebo jejich napadení hackery,
- silná závislost na přepravcích a kvalitě jejich služeb,
- náklady na dopravu a sklad,
- vysoká konkurence.
Druhy zboží, které lze prodávat online
Jak jsme již naznačili výše, předmětem elektronického obchodování je zboží nebo služba. V praxi se ale setkáte se třemi druhy zboží, které lze prodávat online:
- fyzické zboží – peníze se směňují za zboží, které má fyzickou podobu (zboží dlouhodobé spotřeby jako např. elektronika nebo spotřební zboží, např. potraviny)
- digitální obsah – nákup zboží, které nemá fyzickou podobu a existuje pouze v digitální podobě, např. software, audio a video soubory, e-knihy atd.,
- služby – výměna peněžních prostředků za uspokojení potřeby zákazníka, např. vzdělávání, poradenství nebo SEO služby.
E-commerce platformy
Při volbě e-commerce platformy, na které poběží váš budoucí elektronický obchod, máte na výběr ze 3 možností:
- open source (otevřené) platformy,
- krabicová (komerční) řešení, např. Shoptet,
- řešení na míru.
Pokud s elektronickým obchodováním teprve začínáte, nejlepší volbou pro vás bude otevřená platforma nebo ještě lépe krabicové řešení. Open source platformy jsou totiž často nestabilní. Právě Shoptet je oblíbené e-shopové řešení s mnoha užitečnými funkcemi, které získáte za velmi příjemnou cenu. Řešení na míru je pak velkou investicí, která se pro začínající e-shopy obvykle nevyplatí.
Závěrem si projděte několik konkrétních příkladů hojně používaných e-shopových platforem, které spadají mezi open source nebo krabicová řešení.
Open source platformy:
- PrestaShop,
- WooCommerce,
- Magento,
- OpenCart,
- Wix,
- Drupal Commerce,
- Joomla! atd.
Krabicová řešení:
- Upgates,
- Shoptet,
- Shopify,
- Webnode,
- Eshop-rychle a další.
Autor: SEOPRAKTICKY.CZ
Použité zdroje
- What is E-Commerce? Definition and Meaning. Purchase Intent Data for Enterprise Tech Sales and Marketing – TechTarget[online]. Dostupné z: https://www.techtarget.com/searchcio/definition/e-commerce
- Ecommerce Defined: Types, History, and Examples. Investopedia[online]. Dostupné z: https://www.investopedia.com/terms/e/ecommerce.asp
- What Is Ecommerce? Definition, Types, Advantages, and Disadvantages. Sell on Amazon | Build Your Ecommerce Business[online]. Copyright © 2023, Amazon.comServices LLC. [cit. 12.04.2023]. Dostupné z: https://sell.amazon.com/learn/what-is-ecommerce
- What is e-commerce 2023? Definition, Benefits, Types, Examples. The Future of Commerce[online]. Dostupné z: https://www.the-future-of-commerce.com/2020/01/19/what-is-e-commerce-definition-examples/
- Stav e-commerce v ČR v roce 2022. Stav e-commerce v ČR v roce 2022[online]. Copyright © Shoptet, a.s. Všechna práva vyhrazena [cit. 12.04.2023]. Dostupné z: https://www.ceska-ecommerce.cz/
- Rise of Mcommerce: Mobile Ecommerce Shopping Stats & Trends in 2023. Unlock digital opportunities with the world’s most trusted forecasts, analysis, and benchmarks. – Insider Intelligence[online]. Copyright © [cit. 12.04.2023]. Dostupné z: https://www.insiderintelligence.com/insights/mobile-commerce-shopping-trends-stats/?initialSessionID=132-6947441-5958158&ld=NSGoogle&ldStackingCodes=NSGoogle
- What Is Ecommerce? Definition and Guide (2023). Start and grow your e-commerce business – 3-Day Free Trial – Shopify USA [online]. Dostupné z: https://www.shopify.com/blog/what-is-ecommerce
- Difference between E-Commerce and E-Business – GeeksforGeeks. GeeksforGeeks | A computer science portal for geeks [online]. Dostupné z: https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-e-commerce-and-e-business/