Náš nedávný článek ve zpravodajství pojednával o plánovaném updatu Google. Ty z vás, které původní článek minul, trochu uvedeme do obrazu – update se zaměřuje na tzv. užitečný obsah.
Mnozí majitelé webů publikují takové stránky, které se umisťují na předních pozicích ve vyhledávačích, ale nenabízí žádný uspokojivý obsah. Tyto stránky lákají na přitažlivý titulek, po technické stránce dokonale odpovídají dnešním standardům a obsah stránky je akurátně sestaven tak, aby se stránka dobře umístila ve vyhledávači.
Však to jistě znáte. Určitě jste někdy hledali něco zajímavého k vašemu tématu. Něco, co jste zatím nečetli – ale nalezli jste pouze to, co jste se dočetli již mnohokrát předtím. Nic nového. Právě na stránky s takovýmto obsahem si aktuálně Google posvítil.
Google se rozhodl postavit svého uživatele na první místo. Ten by měl být při vyhledávání na Googlu maximálně spokojený. Uživatel si přeje zabrouzdat na stránku, ze které již nebude muset odejít do nehostinných vod vyhledávače, aby marně pokračoval v hledání.
Nyní se vracíme s novými informacemi. Google totiž ohlásil, že tento update právě zavádí, přičemž plné zavedení odhaduje na dva týdny. Může proto docházet k nestálým proměnám a skokům v pozicích. Ačkoliv by se měl update projevit nejprve ve vyhledávání v anglickém jazyce, Google jej plánuje rozšířit i na ostatní jazyky, tudíž dopad tohoto updatu můžeme časem očekávat i u nás.
Jaká jsou kritéria pro tzv. užitečný obsah?
Jistě vás zajímá, jaké jsou mantinely, podle nichž by měl Google robot užitečný obsah posuzovat. Nás taky, proto jsme sepsali přehled kritérií, jimiž se bude řídit robot po tomto updatu.
Široký záběr
Obsah webu by měl korespondovat se zaměřením webu. Publikování atraktivního obsahu – který se však zcela vymyká zaměření daného webu – může mít negativní dopad na umístění ve vyhledávači. Takové stránky totiž mohou být pro robota nevěrohodné, protože je může vyhodnotit jako stránky, které jsou určené převážně pro rankování.
Představme si, že je do prodeje uveden nový model mobilního telefonu a Collabim publikuje recenzi na tento produkt. To je zcela mimo náš obor a bylo by tedy zřejmé, že recenze byla publikována za účelem dobrého umístění. Je tedy podstatné definovat si zaměření webu. Široký okruh vzájemně nesouvisejících témat robota nepřesvědčí.
Konečná stanice
Vzpomínáte si na scénu ze Samotářů, v níž Saša Rašilov hlásí v rádiu, že hledá někoho, s kým už nebude muset hledat nikoho dalšího? I uživatel hledá stránku, na které spokojeně zakotví. A právě to se Google snaží svému uživateli usnadnit (podobně jako Mikuláš Křen v roli samozvaného poradce ve výše zmiňovaném filmu). Produkování “zbytečných” stránek za účelem pouhého umístění na různá klíčová slova se tedy nemusí vyplatit. Pokud totiž robot vyhodnotí, že si autor stránky neklade ambici obohatit návštěvníka o něco přínosného, pak autor může očekávat negativní dopad na umístění ve vyhledávání.
Užitečný obsah
Google se rozhodl klást značný důraz na přidanou hodnotu stránek. Ta tkví především v unikátnosti a odbornosti jejich obsahu. Aby stránka splňovala tyto parametry, měla by zprostředkovat např. osobní zkušenost v rámci tématu, která bude činit obsah unikátním. Pokud stránka na uživatele volá lákavým titulkem, měla by skutečně poskytnout odpověď na to, co uživatel hledá. Zde přichází na řadu zmiňovaná odbornost. Slibuje-li stránka odpovědi, které nakonec neposkytne, nebo se jedná o nepravdivé či nepodložené údaje, pak robotovi již začíná blikat červený majáček.
Pro lepší představu nahlédněme opět na obligátní příklad s mobilním telefonem. Poté, co vyjde nový model, vylíhne se nepřeberné množství stránek s veskrze stejnými a triviálními informacemi. Poctivý rozbor nového produktu aby jeden pohledal. Jakou stránku tedy uživatel (a tím pádem i Google) hledá? Takovou, která nabídne komplexní test produktu na základě vlastní zkušenosti. Ideálně tak, aby testování bylo zdokumentováno obrázky, případně i videem, aby se uživatel skutečně dozvěděl něco užitečného. To je stránka, kterou uživatel hledal, a našel ji po hodině pátrání a dvou energetických nápojích.
Google předpokládá, že v tomto případě bude mít autor zkušenosti v daném oboru a jeho informace tedy budou přínosné. Polopravdy nejsou tolerovány a jestliže autor bude slibovat suverénní obsah, který se mu nepodaří zaručit, ztratí důvěru jak návštěvníka, tak i Googlu.
Dopad
Jak jsme již upozorňovali v předchozím článku, pokud Google vyhodnotí, že web publikuje obsah, který nekoresponduje s podmínkami nového updatu, případný postih se nebude týkat pouze konkrétních stránek, nýbrž celého webu. Jeho pozici poté mohou obsadit stránky, které nabídnou uspokojivější obsah. Tam mohou setrvat skutečně dlouho, jelikož cesta zpět na vrchol – po následném opatření webu – může dle Googlu trvat i několik měsíců.
Zdroj: Google