Kdo je copywriter a proč je to třeba
Copywriter je osoba, která píše texty, jako popisky produktů, články a mnoho dalšího. To ale může psát každý, že? To sice ano, ale jak už tomu bývá, jde o různou kvalitu textu. A jak to tak bývá u všeho, i tady najdete profesionály, jimi jsou v tomto případě copywriteři.
Jejich práce je v dnešní době v mnoha oblastech nedocenitelná. Vám ušetří práci a čas, zatímco sami odvedou profesionální práci, nad kterou byste si jinak museli lámat hlavu hodiny. Plat copywriterů na plný úvazek v České republice sahá až na 47 tisíc hrubého. To je právě důvodem, proč většina lidí si copywritera najme jen na konkrétní počet článků jako externistu.
Dneska tedy zde popíšu mou zkušenost se sháněním externího copywritera a jaké výsledky to přineslo.
Hurá do džungle Webtrhu
Platforma, kterou jsem použila se jmenuje
Webtrh. Zde lidé shání jednotlivé externisty a freelancery. Založení účtu je proces na dvě až tři minuty. Fakturace zde probíhá stylem nabíjení kreditů, za které následně inzerujete.
Jak by ale měly vypadat jednotlivé inzerce, abyste z nich vytěžili maximum? Prvním základním bodem je, že lidé musí rozumět tomu, co vlastně hledáte. Popis práce jsem shrnula do jedné věty a naopak jsem rozvinula popis toho, co chci v odpovědích slyšet. Proč? Protože rozhodujícím faktorem v případě online inzerce je odpověď, které se Vám dostane. V rámci šetření času je tedy třeba mít ideálně už v první odpovědi vše, co potřebujete vědět. Jednoduchost a přímost navíc budí v lidech pocit, že nemáte co schovávat. Jak dlouho inzerovat je další otázka. Pokud máte platformu, u které si nejste jisti, jak velký počet uživatelů má, doporučuji raději počítat s delším časem, než pro jaký byste se běžně rozhodli.
Výsledky inzerátu
Tento inzerát měl mnohem větší úspěšnost od samého začátku, než jsem sama čekala. Ani ne hodinu po té, co jsem ho zveřejnila, se začaly hrnout odpovědi.
Na co se zeptat a co po copywriterovi vyžadovat
Jak tedy pokračovat dál? Co by mělo v jednotlivých konverzacích zaznít? V každém případě je vždy vhodné zjistit, na kolik si copywriter cení své práce, a porovnat jeho zkušenosti v oblasti.
Co by určitě mělo zaznít, je Vás požadovaný rozsah slov. Pokud si nejste jisti rozsahem, doporučuji si vyhledat, kolik znaků/slov se průměrně vejde na stránku o velikosti, kterou požadujete. Jedna z dalších věcí, bez které se to neobejde, je počet předem domluvených korekcí článků. Je naprosto běžné, že někdo se netrefí přesně do vaší představy a budete chtít něco přepsat. Nemělo by se ale stát, že budete opravovat článek například desetkrát. To pak už není příjemné ani jedné straně. Doporučuji tedy si předem stanovit přesný počet korekcí, které Vám bude copywriter ochotný poskytnou beze změny ceny článku.
Každý článek se píše pro nějakou cílovou skupinu lidí. Tuto cílovku je rozhodně třeba komunikovat předem. Můžou to být lidé konkrétního věku nebo pohlaví. Pokud je ale nemůžete rozdělit podle toho, nejjednodušší je se zeptat sám sebe, co bych hledal, aby mě to dovedlo k takovému článku. I taková definice může být dostačující. Například článek o tom, jak se perou trička s potisky. Prát oblečení se musí v každé domácnosti, je to tedy záležitost kohokoli, kdo umí pračku zapnout. Cílovou skupinou tady v tom případě je každý, kdo netuší, jak se pere konkrétní druh oblečení. Ke každému článku, který chcete po copywriterovi napsat, byste měli předat informaci, na koho je článek cílený a případně co konkrétně chcete, aby tam zaznělo, nebo bylo vyzdvihnuto. Pokud jste copywriterovi předali veškeré tyto informace, doporučuji už přenechat jim volné ruce.
Na co jsem zapomněla
Do inzerátu jsem zapomněla uvést jednu důležitou věc, která později značně ovlivnila moje rozhodování. Touto “drobností” byl způsob vyplacení copywritera. Pokud nehledáte copywritera na delší spolupráci ale pouze jednorázově, doporučuji fakturovat. To ovšem nemohou všichni. Takže pokud jste v situaci jako já, že nechcete nikoho na dohodu o pracovní činnosti, doporučuju to přímo uvést do inzerátu. Nebudete se pak muset prohrabovat hromadami a hromadami zpráv a zjišťovat, kdo fakturovat zvládne a kdo ne.
Závěr
Copywritera jsem nakonec vybrala na základě jejich odprezentovaných zkušeností. Stalo se kolikrát, že autoři poslali ukázky svých článků skrze odkazy, které byly nefunkční. Nebudu lhát, to mě přímo odradilo, upozornila jsem na to autory a přesunula se ve výběru dál. Většina odpovědí, které jsem obdržela, měly do 5 vět a obsahovaly pouze informaci o ceně za normostranu. Nakonec ale po nějakém čase procházení odpovědí jsem narazila přesně na to, co jsem jsem hledala. Sice šlo o tak dlouhý text, že jsem nejdřív litovala, že je to tak dlouhá odpověď. Nakonec ale stála za to. Celý dlouhý text obsahoval všechno, co mi pomohlo se rozhodnout na jednom místě, a nemusela jsem si vyměňovat zprávy tam a zpět, abych zjistila všechny podrobnosti.
Závěrem mohu říci, že základem dobré spolupráce je přesně vědět, co chcete, ale především, že to komunikujete. Vybrat si copywritera je jednoduché, ale když přesto nevíte, co hledat, vsaďte na recenze. Vždycky si dopředu domluvte téma, rozsah, cílovou skupinu čtenářů, rozpočet a především termín. I zde platí to, co všude: KKTR (kvalita, kvantita, termín, rozpočet). Když tohle zvládnete, je pak už sehnání copywritera zábava.