Co to je canonical tag
Kanonický odkazový prvek je prvek HTML, díky kterému přesměrováváme návštěvnost z jedné stránky na druhou. Dalo by se říci, že vybíráme preferovanou verzi stránky, kterou uživateli ukážeme. V článku Vyjmuté stránky z měření jsme si vysvětlili, co to jsou web crawleři, a proč jim zabraňujeme v práci. Pokud jste tento článek nečetli, určitě doporučuji si jej přečíst, znalosti z něj zde využijete.
Velmi dobře si to lze představit na příkladu, kdy máte web se stránkou produktu, který Vám přinesl skvělé obraty. Nyní ale tento produkt nahrazuje nový lepší, se stejnou funkcí. Nechcete ovšem ztratit tu klientelu, která si chodila k Vám kupovat onen starší produkt, proto přesměrujete URL starého produktu na ten nový. Díky tomu budou u Vás ti, kteří již dříve starší produkt nakupovali, nakupovat i ten produkt nový, aniž by z webu odešli a šli nakupovat jinam.
Kdy využít canonical tags a kdy ne
Existuje několik situací, kdy je vhodné sáhnout po kanonických odkazech. V krátkých bodech jsem pro Vás shrnula, jaké případy to jsou:
- Stránky si jsou tak podobné, až jsou skoro shodné
- Stránky jsou ve skutečnosti duplicitní
- Potřebujeme neztratit návštěvnost ze staré stránky
- Máme novou doménu pro stejný podnik
Doporučené metody
Rel
Nejednoduší metodou je rel, tedy do html kódu stránky se vloží kód (viz níže), který vyhledavačům řekne, že je zde preferovaná verze této stránky.
Redirect
Přesměrování pomocí stavového kódu 301 je doporučovaná metoda samotným Googlem. Tento stavový kód znamená, že stránka byla trvale přesunuta. Využití této metody je vhodné, pokud třeba přesouváte svůj web ze staré domény na novou. Google doporučení k této metodě najdete zde.
Google Search Console
Tato metoda zabraňuje procházení stránek, které mají konkrétní hodnoty nebo parametry. Předchází se tak procházení duplicitních stránek. Tato metoda je převážně určena velkým e-shopům, které mají okolo tisíce stránek. Přesný návod, jak postupovat při nastavování v Google Search Console, najdete zde.
Lokální hastagy
Pokud máte dvě stránky, které jsou stejné obsahem až na fakt, že jednotlivé sekce textu jsou například v jiném pořadí, řešením je lokální hashtag. URL s takovým hashtagem vypadá takto: www.pokus.cz/a#b. Tento hashtag určuje, že se stránka, na kterou se přesunete, zobrazí ne na začátku stránky, ale v místě, kde je na stránce tento hashta nebo „kotva“ umístěna.
Metody, které se nedoporučují
Zakazovat přístup crawlerům
Pokud se rozhodnete staré stránky ponechat, ovšem zakázat crawlerům k nim přístup, ničeho tím nedosáhnete. Crawleři tak budou znát pouze tu novou stránku ale už ne tu starou. Tedy vše ze staré stránky, co by mohlo pomoci v umístění ve vyhledávání, nebude využito.
Crawleři mají přístup ale nesmí indexovat
Jak se říká, stejný problém v bledě modré. Cílem crawlerů je zaindexovat stránku, kterou projdou. Tedy povolit crawlerům přístup, ovšem zakázat jim starou stránku indexovat, je opět naprosto zbytečné. Zabraňujeme jim tedy, aby spojili aspekty stránek, které nám pomáhají v umisťování se, dohromady.
Jiný stavový kód než 301
Samozřejmě jsou zde i možnosti využít jiné verze přesměrování URL než jen stavový kód 301. Žádný ale z 302, 303 až 30x není permanentní jako 301. 301 je ta nejspolehlivější verze, kterou lze použít. Proč tedy chodit méně spolehlivou cestou a přidělávat svému budoucímu já starosti.
404 stránka nenalezena
Mazat staré stránky může být tou nejméně vhodnou metodou, na kterou můžeme myslet. Pokud se naše stará stránka těšila popularitě a návštěvnost na ní byla dobrá, ne-li pro nás dokonce klíčová, je šílené se jí chtít zbavit. Právě pro tyto případy je metoda přesměrování jako stvořená.