Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Canonical tags

Co to je canonical tag

Kanonický odkazový prvek je prvek HTML, díky kterému přesměrováváme návštěvnost z jedné stránky na druhou. Dalo by se říci, že vybíráme preferovanou verzi stránky, kterou uživateli ukážeme. V článku Vyjmuté stránky z měření jsme si vysvětlili, co to jsou web crawleři, a proč jim zabraňujeme v práci. Pokud jste tento článek nečetli, určitě doporučuji si jej přečíst, znalosti z něj zde využijete.

Velmi dobře si to lze představit na příkladu, kdy máte web se stránkou produktu, který Vám přinesl skvělé obraty. Nyní ale tento produkt nahrazuje nový lepší, se stejnou funkcí. Nechcete ovšem ztratit tu klientelu, která si chodila k Vám kupovat onen starší produkt, proto přesměrujete URL starého produktu na ten nový. Díky tomu budou u Vás ti, kteří již dříve starší produkt nakupovali, nakupovat i ten produkt nový, aniž by z webu odešli a šli nakupovat jinam.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Kdy využít canonical tags a kdy ne

Existuje několik situací, kdy je vhodné sáhnout po kanonických odkazech. V krátkých bodech jsem pro Vás shrnula, jaké případy to jsou:

  1. Stránky si jsou tak podobné, až jsou skoro shodné
  2. Stránky jsou ve skutečnosti duplicitní
  3. Potřebujeme neztratit návštěvnost ze staré stránky
  4. Máme novou doménu pro stejný podnik

Doporučené metody

Rel

Nejednoduší metodou je rel, tedy do html kódu stránky se vloží kód (viz níže), který vyhledavačům řekne, že je zde preferovaná verze této stránky.

Redirect

Přesměrování pomocí stavového kódu 301 je doporučovaná metoda samotným Googlem. Tento stavový kód znamená, že stránka byla trvale přesunuta. Využití této metody je vhodné, pokud třeba přesouváte svůj web ze staré domény na novou. Google doporučení k této metodě najdete zde.

Google Search Console

Tato metoda zabraňuje procházení stránek, které mají konkrétní hodnoty nebo parametry. Předchází se tak procházení duplicitních stránek. Tato metoda je převážně určena velkým e-shopům, které mají okolo tisíce stránek. Přesný návod, jak postupovat při nastavování v Google Search Console, najdete zde.

Lokální hastagy

Pokud máte dvě stránky, které jsou stejné obsahem až na fakt, že jednotlivé sekce textu jsou například v jiném pořadí, řešením je lokální hashtag. URL s takovým hashtagem vypadá takto: www.pokus.cz/a#b. Tento hashtag určuje, že se stránka, na kterou se přesunete, zobrazí ne na začátku stránky, ale v místě, kde je na stránce tento hashta nebo „kotva“ umístěna.

Metody, které se nedoporučují

Zakazovat přístup crawlerům

Pokud se rozhodnete staré stránky ponechat, ovšem zakázat crawlerům k nim přístup, ničeho tím nedosáhnete. Crawleři tak budou znát pouze tu novou stránku ale už ne tu starou. Tedy vše ze staré stránky, co by mohlo pomoci v umístění ve vyhledávání, nebude využito.

Crawleři mají přístup ale nesmí indexovat

Jak se říká, stejný problém v bledě modré. Cílem crawlerů je zaindexovat stránku, kterou projdou. Tedy povolit crawlerům přístup, ovšem zakázat jim starou stránku indexovat, je opět naprosto zbytečné. Zabraňujeme jim tedy, aby spojili aspekty stránek, které nám pomáhají v umisťování se, dohromady.

Jiný stavový kód než 301

Samozřejmě jsou zde i možnosti využít jiné verze přesměrování URL než jen stavový kód 301. Žádný ale z 302, 303 až 30x není permanentní jako 301. 301 je ta nejspolehlivější verze, kterou lze použít. Proč tedy chodit méně spolehlivou cestou a přidělávat svému budoucímu já starosti.

404 stránka nenalezena

Mazat staré stránky může být tou nejméně vhodnou metodou, na kterou můžeme myslet. Pokud se naše stará stránka těšila popularitě a návštěvnost na ní byla dobrá, ne-li pro nás dokonce klíčová, je šílené se jí chtít zbavit. Právě pro tyto případy je metoda přesměrování jako stvořená.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit