Ve světě SEO jste se určitě setkali z pojmy jako přirozený, kvalitní, dobré nebo sponzorované odkazy. Jaký je v nich ale rozdíl a jak je správně použít? Porozumějte každému typu odkazu podle definice. Poznejte, které odkazy mohou pomoci vašemu webu. Zjistěte, které odkazy budete chtít podporovat. Pojďme se na ně podívat.
Typy odkazů
Přirozené odkazy (Natural links)
Přirozené nebo také organické zpětné odkazy jsou ty, které vytváří odkazy na vaše stránky přirozeným způsobem. Jsou hůř vyhledatelné, ale za to velice prospěšné. Jedná se hlavně o reference na váš web, blog nebo jako zdroj článku.
Co nejsou přirozené zpětné odkazy?
- Pokud mají sledovací (UTM) parametry
- Jsou součástí placeného článku
- Přesměrovávají pomocí JavaScriptu nebo zpeněžení (musíte zaplatit, aby se link objevil)
Nepřirozené odkazy (Unnatural links)
Do tohoto typu odkazů zahrnujeme všechny backlinky, za které jste zaplatili. Tyto odkazy mohou mít UTM parametry, mohou být zpeněženy přes affiliate marketing, pochází z PPC reklamy nebo od influencerů.
Pokud tyto linky nemají nastavený parametr “nofollow”, může se stát, že Google provede manuální penalizaci na vašem webu a negativně ovlivní vaše hodnocení, protože odkazy nejsou přirozené.
Co mají nepřirozené odkazy?
- Sledovací (UTM) parametr
- Jsou v textu placeného obsahu webu
- Pocházení z webů, které používají zpeněžující skripty (musíte zaplatit, aby se link objevil)
Polopřirozené odkazy (Semi-natural links)
Na tento druh odkazů narazíte pouze výjimečně. Může se stát, že odkaz bude přirozený, ale bude mít UTM parametr.
Příkladem může být odkaz od influencera, který dostal za link zaplaceno a má již zmíněný UTM parametr. Uživatelé kliknout na tento odkaz a ten potom i s parametry kopírují a sdílí například na svém blogu nebo facebookovém profilu. To může mít za následek nepřirozené, ale organické sdílení.
Chcete-li tuto situaci vyřešit, ujistěte se, že poté, co se uživatel dostane na váš web, máte nastavené přesměrování tak, že analytické nástroje zaznamenají UTM parametr a poté se url adresa přejde do přirozené struktury.
příklad odkazu s UTM parametrem:
www.domena.cz/clanek_na_blogu?utm_source=kampan
se přesměruje na:
www.domena.cz/clanek_na_blogu
Tímto způsobem získáte při sdílení dalšími uživateli přirozené zpětné odkazy.
Kvalitní odkazy (Quality links)
Pod označení “kvalitní odkazy” se řadí linky, které pocházejí z vysoce hodnocených webů. Tato definice se může měnit podle toho, jak hodnotíme kvalitní web. Na co bychom se tedy při hodnocení měli zaměřit?
- Stránka je pravidelně aktualizovaná a má nejnovější informace o tématu
- Nejsou na ní žádné odkazy na stránky pro dospělé, nelegální nebo podvodné stránky
- Neměl by povolovat placené odkazy, kromě těch správně označených reklam
- Reklamní části na webu jsou zřetelné a neplatí se na webu za počet zpětných odkazů či odkazů v textu
- Stránky jsou na prvních pozicích ve vyhledávači Google
- Články s odkazy jsou vytvářeny zaměstnanci stránky a né komentátory či přispěvateli. Ti mohou být totiž jednodušeji zaplaceni.
- Odkazy pochází přímo z textu článku a ne třeba z komentářů
Co dělá odkaz dobrým odkazem?
Dobrý odkaz je trochu jiný, než kvalitní odkaz. Může to být totiž jakýkoliv typ odkazu, který nějakým způsobem pomůže vašemu webu ve zviditelnění i s menším rizikem.
Faktory dobrý vs špatný odkaz se mohou měnit v závislosti na vyhledávači (Yandex vs Google)
Ruský vyhledávač Yandex považuje za dobré odkazy ty, které jsou schváleny ruskou vládou a nesmějí odkazovat na weby, které jsou v tomto státě zakázané.
Dále to mohou například tyto faktory:
- odkaz vede na web s neaktuálním obsahem
- link směřuje na neexistující stránku (chyba 4xx)
Jak získat kvalitní a dobré odkazy?
Při tvorbě obsahu vašeho webu byste měli přemýšlet nad několika faktory:
- Proč by měli uživatele chtít sdílet můj článek a označovat u něj své přátele?
- V čem je tento článek jedinečný, oproti konkurenci?
- Popsal jsem lépe než ostatní danou problematiku tématu?
- Kde článek zveřejním, aby se dostal k tomu správnému publiku?
Získat opravdu kvalitní zpětné odkazy není úplně jednoduché a stojí za ním dost práce, věřte ale, že se určitě vyplatí.
Díky Collabimu si své zpětné odkazy můžete hlídat v záložce Odkazy, linkbuilding a pomocí marketingového deníku sledovat, jaký dopad mají na vaše stránky.
Zdroj: https://www.searchenginejournal.com/link-building-for-beginners/natural-link/