Cílem každého copywritera by mělo být vytvořit takový text, který bude srozumitelně komunikovat požadavky klienta směrem k cílové skupině. Další level copywritingu je SEO copywriting, kdy nejenže vytvoříme čtivý a poutavý text, ale také text optimalizovaný pro internetové vyhledávače. To je takový text, který napomůže Vaší webové stránce umístit se na vybraná klíčová slova ve výsledcích vyhledávání dostatečně vysoko, aby přivedl zajímavou návštěvnost.
V tomto článku Vám přináším zcela jednoduchý návod, jak se stát SEO copywriterem a jak se naučit psát text na web optimalizovaný pro Vaši cílovou skupinu. Během několika málo hodin vytvoříte skvělý text.
K tomu, aby se člověk stal SEO copywriterem nebo aby si napsal optimalizovaný text pro svůj web, nestačí “pouze” ovládat psané slovo, ale také znát alespoň základní principy internetových vyhledávačů. Co je to SEO, jsme již popisovali. Pokud s psaním na internetu začínáte, přečtěte si třeba o zásadách psaní textu pro web. Nebo se podívejte na náš webinář Copywriting aneb jak správně psát obsah webu…
Jak napsat dobrý text na web
Před tím, než se zakousnete do psaní skvělého a poutavého textu, který bude obsahovat prostě všechno, je třeba si ujasnit pár věcí:
- za jakým cílem text píšu a pro jakou cílovou skupinu
- co má čtenář v textu najít za informace
- proč by tyto informace měly čtenáře zaujmout
- která klíčová slova chci použít
Tím, že si ujasníte body vyjmenované výše, se vyvarujete tomu, že článku budete věnovat neúměrně velké úsilí vzhledem k jeho účelu. Pokud se třeba v průběhu psaní dostanete na rozcestí témat nebo cítíte, že se zbytečně dlouho věnujete jednomu odstavci, bude cíl, který jste si stanovili, Vaším majákem, který Vás bezpečně povede.
Cíl textu a cílová skupina
V našem příkladu se budeme věnovat tomu, jak vytvořit optimalizovaný text. Cílová skupina budou lidé, kteří chtějí zohlednit SEO ve svých textech. Typicky copywriteři a majitelé webů, kteří si chtějí psát články s potenciálem umístit se na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání.
Abychom měli z čeho psát, potřebujeme vědět, která klíčová slova vyhledává naše cílová skupina. Musíme si nejprve udělat menší průzkum, z něhož nám v ideálním případě vypadne několik desítek zajímavých klíčových slov. Vhodné je začít s vlastním brainstormingem ještě dříve, než se podíváme do dalších nástrojů, které by nás mohly ovlivnit. Není nutné to přehánět, stačí nám do začátku pět až deset návrhů klíčových slov.
V tomto kroku je potřeba pokusit se vžít do role cílové skupiny – v našem případě copywritera nebo majitele webu – a zkusit pochopit, jak koncipovat naše sdělení, aby mu přineslo uspokojení jeho potřeby nebo pomohlo vyřešit jeho problémy. Smyslem tohoto kroku není zdokonalení v hereckých dovednostech, ale vytvoření profilu cílové skupiny, který by nám měl usnadnit další práci. Měli bychom si odpovědět na to, co naši zákazníci chtějí a jak bychom jim mohli pomoct.
Základem této techniky je koncept Value Proposition Canvas. Do detailu zde určitě nechceme jít (řekli jsme si přeci, čemu se budeme v tomto textu věnovat :)).
Návrh klíčových slov
Copywriteři se zabývají vytvářením a úpravou textů. Zpravidla mají nějaké zadání od zákazníka, které mají plnit, a zákazníkovi případně nadřízenému reportovat. V našem případě se zaměříme na copywritery, kteří chtějí zdokonalit své texty o SEO, proto ještě nemusí mít velké znalosti o optimalizaci textů pro web a nemusí umět pracovat s nástroji pro analýzu klíčových slov.
Zde máme pár návrhů klíčových slov:
- SEO copywriter
- SEO copywriting
- optimalizace textu
- zásady SEO
- jak optimalizovat text
- klíčová slova
- obsah webové stránky
- obsah webu
- umístění ve vyhledávání
- text pro web
- kvalitní text na web
- optimalizace webu
- kvalitní web
- webový copywriting
Analýza klíčových slov
Abychom docílili optimalizovaného webu pro určitou cílovou skupinu, musíme si udělat analýzu klíčových slov. Pro jednu stránku nám postačí úplně jednoduchá analýzka s pomocí SEO nástroje Collabim. Budeme využívat jednorázové analýzy, takže ani není nutné zakládat si v Collabimu projekt. Stačí se pouze zaregistrovat.
1. Návrh klíčových slov
Nejprve si zkopírujeme náš seznam návrhů klíčových slov a vložíme je u jednorázové analýzy s příznačným názvem Návrhy klíčových slov do schránky. Pokud máte slov více, můžete je nahrát i z excelovského souboru. Další možností je získat inspiraci na nějaké webové stránce.
Náš seznam klíčových slov si naimportujeme a v dalším kroku si vybereme, ze kterých zdrojů chceme získat návrhy klíčových slov. Můžeme takto získat klíčová slova z Skliku, našeptávačů Seznamu a Googlu nebo třeba z Wikipedie. Lze získat návrhy i z obrázků nebo videí, ale v našem příkladu chceme pouze text.
2. Hledanost klíčových slov
Po pár vteřinách máme vygenerováno 323 klíčových slov při 14 slovech na vstupu. To by nám mělo stačit jako základ k vytvoření textu pro připravovanou webovou stránku. Ale ještě se musíme podívat na hledanost klíčových slov, která jsme získali. Stáhneme si proto analýzu v Excelu a celý sloupec s návrhy klíčových slov si zkopírujeme.
V Collabimu si znovu otevřeme Jednorázové analýzy, ale tentokrát si vybereme tu s názvem Pozice a hledanost.
Návrhy klíčových slov, které jsme si zkopírovali, vložíme opět do schránky. Ale ještě před tím, než spustíme analýzu hledanosti, je vhodné slova zkontrolovat a vymazat ta, která nejsou relevantní pro náš text. Odstraněním zbytečných klíčových slov ušetříme trochu kreditu a času.
Po importu klíčových slov ještě nastavíme parametry měření. Pokud připravujeme text pro zcela novou webovou stránku, zajímá nás hledanost klíčových slov. Tu si můžeme vybrat pro internetové vyhledávače, které se nám zobrazí u konkrétní země. V případě Česka to jsou vyhledávač Seznam a Google.
3. Příprava klíčových slov
Výsledek měření hledanosti klíčových slov si stáhneme do xls souboru, protože získaná data musíme ještě trochu opracovat. První krok, který musíme udělat, je vyřadit klíčová slova s nízkou hledaností. Seřadíme si klíčová slova podle celkové hledanosti (poslední sloupeček s názvem Searche total) a vybereme slova s průměrnou hledaností alespoň 10 za měsíc.
Další krok je kategorizace, která není nutná, pakliže je Vaše sada klíčových slov méně obsáhlá. Pro lepší přehled a hlavně pro získání povědomí o okruzích hledaných výrazů je roztřídění klíčových slov velmi dobré. Výsledný seznam kategorií v našem příkladu může vypadat jako na obrázku níže.
A teď přichází to hlavní. Vytvořit takový text, který by byl s pomocí vybraných klíčových slov optimalizovaný pro naši cílovou skupinu. V praxi to znamená prošpikovat stránku na důležitých pozicích (tzn. titulek stránky, H1 nadpisy a meta desription) klíčovými slovy s vysokou hledaností. Smyslem je zaujmout čtenáře i vyhledávače díky dostatečné přítomnosti klíčových slov. O těchto prvcích stránky se rozepisujeme v první lekci našeho seriálu SEO krok za krokem.
Dostali jste se až sem? Pak jste důkazem toho, že SEO copywriting funguje :)) Připravil jsem na Vás totiž malou lest… Analýzu klíčových slov v příkladu jsem si udělal před sepsáním tohoto článku.
Chcete se podívat na podrobný návod tvorby klíčovky? Navštivte článek Analýza klíčových slov: průvodce kompletním postupem.
Pokud si chcete vyzkoušet nástroj Collabim, na kterém jsem ukazoval příklad, máte možnost tak učinit ZDARMA na 14 dní. Nespornou výhodou, proč využít Collabim pro analýzu klíčových slov, je jeho snadnost a rychlost. Navíc můžete výkon optimalizovaných stránek soustavně sledovat.
Více pro analýzu klíčových slov – proč je důležitá a jaký je postup při tvorbě analýzy krok za krokem se dočtete v článku Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.