Klíčová slova (keywords, KW) jsou fráze, které zapisují uživatelé do Googlu, Seznamu, Bingu a dalších vyhledávačů. Aby se webová stránka zobrazila ve výsledcích vyhledávání, měla by obsahovat relevantní klíčová slova, která si dokáží vyhledávače spárovat s dotazem. Mezi nejčastější místa kam se umísťuje obsah s klíčovým slovem patří titulek stránky, nadpisy, popisek stránky (kategorie, produktu, text článku atd.), ALT texty u obrázků, tvar URL a anchor texty odkazů.
Dříve platilo nepsané pravidlo, že text by měl obsahovat co nejvíce klíčových slov. Vyhledávače se od této praktiky distancují a i když klíčová slova v obsahu hledají, tak je pro ně důležité samotná kvalita obsahu a užitečnost pro čtenáře (uživatele vyhledávačů), proto je třeba tvořit kvalitní obsah, který bude mít přirozeně a v rozumném poměru zakomponovaná klíčová slova, bez zbytečného spamování.
Dalším faktorem klíčových slov je jejich umístění v obsahu. Přirozeně platí, že pokud stránka odpovídá nějakému konkrétnímu dotazu je logické, že toto klíčové slovo se najde v horní části stránky, typicky třeba v nadpisu a prvním odstavci. Proto klíčové slovo umístěné na začátku stránky může mít větší váhu pro vyhledávače, něž kdyby bylo použité pouze na konci.
Poslední částí jsou shody klíčových slov. Na většinu tvarů dotazů dávají vyhledávače lehce pozměněné odpovědi viz (seo konzultant, konzultant seo, seo specialista, seo guru atd.) a je vhodné mít vypracovanou analýzu klíčových slov, která vám identifikuje nejsilnější dotazy, vaší pozici, vstupní stránku a pomůže vám klíčová slova poskládat do bloků (kategorizace) pro tvorbu obsahu. Není vhodné pro každý překlep, synonymum a změnu pořadí slov zakládat novou vstupní stránku, či se snažit slova za každou cenu dostat do obsahu. Samotná strategie jak se na takové dotazy zobrazovat už záleží na vašem SEO konzultantovi.
Analýza klíčových slov – proč je důležitá a jaký je postup při tvorbě analýzy krok za krokem se dočtete v článku Analýza klíčových slov: kompletní průvodce postupem.
Autor faktoru: David Haták (Collabim) & Tomáš Zahálka (SEO konzultant)