
Google Data Studio je zdarma dostupný datový vizualizační nástroj od společnosti Google. Tento druh programů, mezi které patří dále například Microsoft PowerBI, Qlik, Tableu nebo IBM Watson, umožňuje z množství dat z různých zdrojů vytvořit smysluplné manažerské přehledy.
Ty následně slouží pro analýzu či reporting konkrétních dat a pomáhají v manažerském rozhodování i při řešení denních úkolů. I my sami máme veškerou ekonomiku naší firmy včetně některých technický ukazatelů v GDS, koukněte na příklad:
Vzhledem k stále většímu rozvoji problematiky big data se nástroje stávají stále dostupnější a umožňují provádět datové vizualizace a analýzy i bez nutných znalostí programovacích jazyků (ty jsou však nespornou výhodou). To bylo v minulosti nepředstavitelné.
V tomto návodu používáme Google Data Studio pro tvorbu manažerského přehledu souvisejícím s využíváním marketingových kanálů (organické vyhledávání, Facebook, Sklik, Google Ads), investic do nich (útraty) a jejich přínosů (kliknutí, CTR, konverze). Výhodou Google Data Studio je jeho dostupnost – je zdarma ke každému Google účtu a tvoří součást Google Marketing Platform – a fakt, že pracuje s daty z propojených zdrojů v reálném čase.
Vždy při otevření si sáhne do zdroje a načte aktuální data, to je však i jeho velkou nevýhodou při přímém použití s firemní databází, kde může docházet k přetížení, tento postup rozhodně nedoporučujeme (pokud tedy nespustíme replikovanou databázi pro čtení, ale o tom třeba příště). Druhou nevýhodou je, že zatím neumožňuje umístění více datových zdrojů do jednoho grafu.
Tato nevýhoda již neplatí neboť Google Data Studio dostalo zásadní update a tzv. propojení či blendování dat z více zdrojů do jednoho grafu již nyní umožňuje. To je krásná ukázka toho, jak se tento bezplatný nástroj rychle vyvíjí. Bez této funkce se ale v tomto návodu obejdeme. Pro práci s daty z online marketingových a analytických nástrojů považujeme Google Data Studio za nejvhodnější.
Nástroj funguje tak, že si v něm vytvoříte účet, následně připojíte zdroje svých dat z nichž pak můžete vytvářet přehledy. Výsledné přehledy se ukládají na váš Google Drive, lze je sdílet a vkládat do webových stránek.
Na příklad tohoto vložení mrkněte zde.
Google data Studio se změnilo na Looker Studio a my jsme pro vás shrnuli vše potřebné v přehledném článku Looker studio (dříve Google Data Studio): návod, tipy.