Mnozí z vás v minulých týdnech zaregistrovali, že Google Keyword Planner a odvozené nástroje již nevrací hledanost frází v přesné shodě:
Na serveru searchengineland.com se ve čtvrtek objevil postup, jak získat přesnější čísla hledanosti zpět. V tomto článku bych ho chtěl vyzkoušet na českých klíčových slovech a trochu rozšířit. Jak tedy na to?
Předem upozorňuji, že mám AdWords v angličtině a v návodu budou anglické názvy funkcí. Nejdříve si přidáme klíčová slova do Keyword Planneru, klikneme na tlačítko Add all a následně v pravém sloupci na Review plan.
Na další stránce proveďte následující postup:
- Nastavte hodně vysoký bid (např. 100 €).
- V levém sloupci Date range klikneme na tužku a změníme Display forecasts by na month.
- Klikněte na záložku Keyword.
- Klikneme tlačítko Match types a vybereme All -> Exact match
Zobrazila se nám předpověď počtu kliků a především impresí konkrétních klíčových slov. Ano, imprese nejsou to samé jako hledanost. Váš inzerát se může stejnému návštěvníkovi vyhledávače zobrazit na 1. i dalších stránkách vyhledávání, čímž může vzniknout více impresí. Tuto nepřesnost bych ale zanedbal. Přeci jen nás místo absolutních hodnot zajímá především poměr počtu impresí mezi vybranými klíčovými slovy.
Poměr impresí je v tomto případě cca 45:1 (31 303 vs. 697). Z toho můžeme s jistotou usoudit, že fráze kočárky je násobně hledanější, než fráze kočárek.
Průměr za delší období
Uvedeným postupem jsme získali odhad počtu impresí od 9. srpna – 9. září 2016. Hledanost kočárků se, podle grafů výše, v průběhu roku příliš nemění. Co ale dělat, pokud chceme získat odhad počtu impresí pro výrazně sezónní fráze, např. běžky? Na dalším obrázků vidíme, že běžky se nejvíce hledají v lednu:
Předpověď počtu impresí v období 9. srpna – 9. září 2016 v přesné shodě je pouze 510. Úpravou Date range (vlevo) zahrneme do odhadu i zimní měsíce. Maximální délka období pro odhad je 1 rok (9. srpna 2016 – 8. srpna 2017). Průměrný měsíční počet impresí fráze běžky, počítaný z celého roku, je nyní 2 000. To je mnohem více, než “letních” 510 impresí.
Jak získat imprese i hledanost najednou?
Všechna výše uvedená data včetně klasické hledanosti si můžete vyexportovat pomocí tlačítka Download nad tabulkou. Doporučuji zatrhnout i volbu Historical statistics – Segment by month, která vám přidá do exportu hledanosti po jednotlivých měsících. V Excelu si následně můžete vybrat, který měsíc/měsíce vás zajímají.
Co mám tedy používat? Imprese nebo hledanost?
Aktuálně mě příliš nenapadá, proč bych měl používat nepřesné (clusterované a zaokrouhlené) statistiky hledanosti, když můžu používat odhad impresí pro přesnou shodu frází. Zkusil jsem přidat imprese do několika svých klíčovek a jedinou nevýhodou se zdá být fakt, že u velmi málo hledaných frází (většinou do 20) může být odhadovaný počet impresí nulový. V takovém případě nám hledanost pomůže zjistit, že danou frázi hledá alespoň někdo.
Pokud vás vztah mezi odhadem impresí a hledaností zajímá více, koukněte do nápovědy Google AdWords.
Zapracujete předpověď impresí i do Collabimu?
Zjišťujeme podrobnosti a způsoby, jak by tato data šla přidat do Collabimu. Bohužel tato data nejsou přístupná přes AdWords API, takže to bude komplikovanější.