Do Collabimu hledám PHP programátory. “Zkus Jobsy, z těch určitě někdo přijde”, říkal mi kamarád, který přes Jobs.cz asi před rokem nabral 1 – 2 vývojáře. Díky vysoké ceně za inzerci a negativním tweetům Zdendy Cendry jsem “Jobsům” dlouho odolával a inzeroval jen na konkurenčních StartupJobs. Počet reakcí ze StartupJobs ale po 6 týdnech inzerce začal výrazně klesat a tak jsem se rozhodl dát Jobs.cz šanci. Výsledek? Horší, než jsem čekal.
Ozvali se:
- finanční poradce, co by se “hrozně chtěl naučit PHP”,
- Rus, co neuměl slovo česky a psal totální spaghetti code v Lavarelu,
- mladá slečna, co ale dělala spíše 3D grafiku a uměla něco málo v Nette,
- 2 experti, co po 2 mailech přestali úplně reagovat aniž by napsali alespoň “nemám zájem”,
- 2 kandidáti, jejichž specializace už podle životopisu byla úplně jinde,
- 1 mimopražák, co chtěl jen partime a byl skoro 2x starší, než většina týmu.
Za měsíc inzerce a proinvestovaných 10 000 Kč se ozvalo 8 velmi málo relevantních kandidátů. Říkal jsem si, že dělám asi něco špatně, protože přes StartupJobs.cz jsem za poloviční náklady měl za první měsíc přes 20 kandidátů. Bylo mezi nimi mnoho juniorů, ale celkově byla jejich kvalita nesrovnatelně lepší. Celkem jsem ze StartupJobs přijal jednoho seniorního PHP programátora (díky za tebe, Petře!) a jednoho juniora s velkým potenciálem. Další junior je ještě v jednání.
Když počet kandidátů ze StartupJobs po 6 týdnech inzerce začal klesat, napsal jsem Filipovi (CEO) o radu “co dál”. Filip promptně odpověděl a navrhl spuštění PPC kampaně pro nábor nových zájemců. Stejnou strategii jsem zkoušel na Jobs.cz a napsal jsem svému “Telesales Representative”. Ten mi už při registraci na Jobs.cz několikrát proaktivně volal a zodpověděl mi několik mých otázek ohledně fungování portálu. Uhodnete, co mi poradil tentokrát?
Nic. Ani po urgenci jsem od něj po 2 týdnech žádnou odpověď nedostal.
Nehledejte programátory (jen) na pracovních portálech
Proč? Protože je tam hledá každý. Firmy s více penězi, s lepšími bonusy, se známější značkou než máte vy atd. Jak je tedy porazit?
I menší a méně známé firmy většinou dělají něco zajímavého. Tak neseďte v kanceláři a vyražte o tom přednášet na konference, vysoké školy, publikujte. Získáte tak další pozornost a budujete svou značku. Tímto směrem jdu i já. Za 14 dnů např. přednáším na VŠE, snažím se psát odborné články na zdroják.cz atd.
Cílem článku bylo srovnat úspěšnost měsíc trvající náborové kampaně na Jobs.cz a StartupJobs.cz a popsat, jak (ne)ochotně tyto portály reagují na nadstandardní požadavky/dotazy. Ano, kampaň na StartupJobs.cz jsem spustil o měsíc dřív, než kampaň na Jobs.cz. Někdo z vás tak může namítat, že všichni lepší kandidáti se přihlásili přes StartupJobs a na Jobs.cz už “nic nezbylo”. Já budu oponovat tím, že inzerát na Jobs.cz si za celou dobu (10.2. – 10.3.) zobrazilo 67 návštěvníků. Na StartupJobs.cz si více méně stejný inzerát jen 2.3. zobrazilo 208 návštěvníků a další dny průměrně 25 návštěvníků denně.
Portál Jobs.cz z mého pohledu naprosto propadl a už do něj neinvestuji ani korunu. StartupJobs jsou na trhu relativně noví, hodně se snaží a výsledky jsou vidět. Kampaň mi u nich běží už celkem dlouho, takže ji možná teď nechám pár týdnů “odpočinout”, protože většina aktuálních zájemců o práci můj inzerát už nejspíš viděla. Celkově jsem se StartupJobs velmi spokojen.
Jaké máte s náborem programátorů zkušenosti vy? Budu rád, když se podělíte v komentářích.
Update (19.3.): Ozvali se z Jobs.cz, omluvili se za (ne)komunikaci a nabídli prodloužení inzerce a další promo kampaně zdarma. Díky jim za to. Nevím, jestli to bylo na základě článku, nebo na základě vyplněného formuláře spokojenosti s jejich službami.