Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Viliam Kanianský, MADE It Digital s.r.o.

Jak se zpod kapoty dostat až k marketingu – tak by se dal nazvat příběh Viliama Kanianského, jenž svůj automobilový sen proměnil ve vedení slovenské agentury, která se specializuje na SEO, tvorbu webů a marketing.

Ve svých třiapadesáti letech má Viliam široký okruh přátel a s některými z nich současně i pracuje v agentuře. Nejvíce přátel však získal v mládí. Sám dodává, že se jedná o několik part, s nimiž se vídá párkrát do roka.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Vychovává dvě děti, patnáctiletou dceru a třináctiletého syna. Volné chvíle tráví i s přítelkyní, žijí však odděleně.

Dětství strávil v Bratislavě. Otec měl na starosti vzduchotechniku v jaderné elektrárně a matka pracovala jako kuchařka. Jelikož se během normalizace nepodnikalo, rodiče se přirozeně o podnikání nezajímali.

Všechno začalo ve škole, kde se Viliam věnoval strojařině. Tehdy byly osobní počítače jen náznakem budoucnosti a internet se jevil jako vzdálená fantazie. Mimo školu se Viliam zajímal především o auta.

Zatímco jako kluk zkoumal výfuky a opravoval karburátory, později se vypracoval v muže, který místo aut spravuje webové stránky a vede vlastní marketingovou agenturu.

V minulosti pracoval na samotném vývoji webů, nyní se v rámci své agentury zaměřuje primárně na SEO, stejně tak se ale občas věnuje i PPC. Agentura také dlouhodobě spravuje několik e-shopů pro značku Fashion Lorane.

Viliam svou profesní dráhu začal nejprve jako automechanik a když získal potřebné zkušenosti, pokračoval také jako vlastník servisu. Potom nastoupil jako přijímací technik do Citroenu a tam si také poprvé vyzkoušel, jak to chodí na webu. Internet byl tehdy ještě v plenkách a Viliamovi se podařilo přesvědčit zaměstnavatele, aby tvorbu nového webu svěřil právě jemu.

K SEO se dostal přes svou sestru, která potřebovala webovou stránku pro svou tlumočnickou práci. Viliam stránku vytvořil a pak ji nabídl i svému zaměstnavateli, který měl tehdy stránky vytvořené ve flashi.

Majitel Viliama podporoval a tak se Viliamovi dařilo. Povedlo se mu taktéž přesvědčit obchodní zástupce, aby připravili texty pro nový web. Shodou okolností stránka zaznamenala ohromný úspěch.

Toto byl Citroen dealer a nad ním byl potom importér. Když jsem dealerovi vytvořil stránku, dovozce změnil svou stránku do flashe. Použil dynamický flash Adobe Flex, fungovalo to katastrofálně. Každou podstránku to načítalo několik minut. Definoval se jako technologický průkopník a toto byl podle mě obrovský fail. Tím pádem naše stránka, která byla na Slovensku druhá nejlepší, postoupila v návštěvnosti – po tom importérovi. V té době nám návštěvnost vyskočila ze dne na den o násobky.

Firmu později opustil, ale tím spolupráce s Citroenem neskončila. Společnost ho obratem najala pro správu webu a marketing a stala se Viliamovým prvním opravdovým klientem. Tato spolupráce trvala zhruba pět šest let, než firma nakonec opustila trh.

Viliam se následně rozhodl zaměřit na SEO a vybral si pro svou práci CMS Drupal. V době, kdy Viliam začínal se SEO, nabízel systém Drupal nejčistší HTML výstup, tudíž se nabízel jako ideální řešení pro tvorbu komplexnějších webů. Pro jednodušší webové prezentace již nyní využívá systém WordPress. Dnes však e-shopy tvoří přímo na platformě Shoptet.

V rámci systému Drupal byl členem komunity, díky níž se dostal k dalším zakázkám. Zároveň pracoval i pro další členy komunity nebo pro své známé a lidi ze svého okolí. Zakázek bylo dostatek a Viliam tak neměl potřebu aktivně vyhledávat nové klienty. Upřednostňoval spíše dlouhodobou spolupráci.

Na začátku pracoval samostatně, to se však změnilo ve chvíli, kdy se již nedokázal adekvátně věnovat webům a marketingu zároveň. Nejdříve si tedy najal brigádníky a stážisty.

Později se však spojil s člověkem, který vedl celý webový tým, a Viliam se ujal vedení marketingového týmu. Tím se z CoolStranky později vyvinula společnost MadeItDigital.

Samotná společnost MadeItDigital původně vznikla s tím, že bude cílit primárně na zahraniční klienty, jelikož Drupal bylo relativně drahé CMS pro slovenskou klientelu. 

Tento nápad byl ale později přehodnocen, jelikož agentura zjistila, že každá část firmy má na starosti úplně jiný segment klientů a průnik tedy nebyl takový, jaký očekávali.

Agentura MadeItDigital tedy zůstala věrná tuzemským klientům a Viliam dodnes figuruje v čele společnosti, kde má na starosti především SEO a zmiňovaný marketing.

Jaká rada Vašeho vzoru/mentora ovlivnila největší úspěch na Vaší agenturní cestě?

Popravdě ani nevím, nemám stálého mentora. Na některé z nich si možná ani nevzpomenu. Ale tak to funguje, když jste v tomto průmyslu tolik let jako já. Informace a inspirace mohou přijít z nečekaných míst.

Moje cesta se tak neustále mění. Kráčím po ní a sleduji, co potřebuji pro svou práci a život. Někdy je cesta rovná a přístupná, jindy šlapete do kopce a narážíte na plno výzev.

Jsou to takové drobnosti. Snažím se především držet krok s tím, co je aktuální, a neustále sleduji, co se děje kolem. Proto jsem se stal administrátorem marketérů na Facebooku, kde je přes dvacet sedm tisíc lidí.

Původně jsem hledal copywritery pro různá témata, což byl důvod, proč jsem skupinu založil. K tomu stále ještě může sloužit, ale už se více přiklání k marketingu.

Skupina se organicky rozrostla a pomáhá mi s ní spoluadmin Martin Bulák, který dost pomohl tomu, aby se skupina rozběhla. Občas se mi stane, že komunikuji s novým klientem a zjistíme, že se známe právě ze skupiny.

Hodně rad jsem získal ze všemožných článků, které pročítám, také se účastním konferencí a čerpám dost informací z diskusí. Pravidelně sleduji Pavla Ungra a Pavla Podstavce, jsem také členem facebookové skupiny SEOloger, která je pro mě hodně přínosná.

Jedním z milníků pro mě bylo právě školení Pavla Ungra a Jana Kvasničky. To na mě velmi zapůsobilo a od té doby jsem začal dělat opravdu pořádné analýzy klíčových slov. To bylo již hodně dávno, ale tehdy jsem některé své postupy změnil.

Během procesu, kdy jsme pracovali na rebrandingu společnosti, jsem sledoval Michala Pastiera, kterého by bylo možné považovat za brandového gurua na Slovensku. Při práci na rebrandingu mi to hodně pomohlo, každopádně takových lidí mě ovlivnilo samozřejmě více.

Branding jsem také hodně změnil podle informací načerpaných ze zmiňovaných diskusí. Z těch jsem si také odnesl cenné rady ohledně ekonomického řízení projektů, ačkoliv se mi to stále nedaří úplně na sto procent. Snažím se přesněji vypočítávat, jaký mám z projektů příjem a jaké jsou ekonomické ukazatele. Zkrátka, abych si na základě toho připravil nějaký business plán.

Co byste řekl, že bylo nejdůležitějším faktorem Vašeho úspěchu?

Asi dlouhodobost a zároveň všestrannost. Byl jsem jako jednočlenný orchestr – hrál jsem na všechny nástroje. Kromě aut jsem také programoval, dělal SEO a chvíli i PPC nebo jsem upravoval grafiku.

Dělal jsem zkrátka vše, ale některé mé zkušenosti jsou dnes již pouze konceptuální, protože se řada věcí od té doby změnila. To je případ zrovna těch PPC, kterým se dnes již nevěnuji. Rozumím tomu, jak to funguje, ale zrovna toto aktivně nesleduji.

Interně se věnujeme už jen SEO, na vše ostatní máme externí pracovníky. Ať už se jedná o zmiňované PPC, grafiku, nebo třeba sociální média a copywriting.

U copywritingu bych se ještě na chvíli zastavil. Dnes je toto velké téma v oblasti umělé inteligence. Mám informace z jiných projektů, kde se snažili tvořit obsah přes AI a za čas jim Google stlačil stránky dolů.

Texty se snažíme psát dost do hloubky, což je při generování přes AI poměrně náročné. Konkrétně jsem zkoušel ChatGPT3 a zjistil jsem, že si to hodně vymýšlí a pak je třeba text zdlouhavě kontrolovat, zda tam něco nechybí nebo jestli v něm není něco, co by tam být nemělo.

Momentálně se tedy AI příliš nezaobírám a čekám na to, až AI zaimplementují nějaké nástroje a my je tak budeme používat flexibilněji. Pokud tvoříme něco opakovaně, často používáme šablony. V rámci těchto šablon by teoreticky bylo možné použít nějaké prompty přímo pro konkrétní úsek šablony. Zkoušeli jsme to takto připravit, ale zatím to je poměrně náročné, zejména na čas. A čas jsou peníze. V tuto chvíli bych řekl, že je stále levnější to dělat ručně. Myslím, že na AI je ještě čas.

Co je tím nejdůležitějším „skillem“, který bylo nutné si „vypilovat“?

Je to taková trojice – komunikace, vztahy a empatie. Protože tyto tři dovednosti jsou spojené nádoby a tvoří základní kámen všeho, co dělám.

Empatie je v byznysu stejně důležitá jako v osobních vztazích. Můžete mít skvělé nápady a schopnosti, ale pokud neumíte naslouchat a “přemýšlet hlavou” druhého člověka, vaše úsilí je marné.

Komunikace je další klíčovou dovedností. To mi bylo jasné, když jsem zakládal asociaci Drupal v roce 2010. Pořádali jsme Drupal campy a jako spoluorganizátor jsem musel komunikovat s různými lidmi, navazovat vztahy a přednášet na konferencích.

Člověk musí být určitým způsobem vyzrálý, aby dokázal určitě věci dát do pochodu. To platí však principiálně i v nepodnikatelské oblasti. Děti, rodina a podobně. Kupříkladu syn se věnuje kanoistice. Kdysi jsem relativně často jezdil na vodu, takže jsem si tím rozšířil sportovní přehled o něco více. Myslím, že mnoho těchto životních zkušeností může člověk v marketingu a podnikání využít. Rozšiřuje mu to obzory.

V marketingu potřebujete mnoho inspirace, tudíž je klíčové, když se střetáváte s novými věcmi. Sledoval jsem brandingový podcast, jehož autor si každé dva roky vymyslel novou aktivitu, kterou bude dělat, aby nabral inspiraci.

Například, dva roky byl fanouškem anglického fotbalového klubu. Za dva roky již sázel golfové míčky do jamek.

Myslím, že to je právě o tom. Člověk postupně roste tím, jak se setkává se zkušenostmi z různých oblastí a tyto zkušenosti získává v čase. Tím získá živou zkušenost.

Jaký byl nejdůležitější „mindset“, případně jaká změna osobnosti Vás dovedla tam, kde jste?

Myslím si, že cílevědomost. Jdu si stále konzistentně za svým cílem. A můj cíl? Žít běžný, normální život a podnikat. Zaměstnanecký život mě neláká. Chci něco tvořit.

Samozřejmě, tvořit bych mohl i jako zaměstnanec v agentuře, ale neměl bych takovou volnost a flexibilitu. A to nechci. Chci být ten, kdo určuje svůj vlastní směr. Ne že bych jako podnikatel neměl žádné limity. I podnikání je v určitém ohledu ohraničené, ale tyto hranice si určuji sám, nikdo jiný.

Na druhou stranu zhodnotit sám sebe je poměrně těžké a stále s tím trochu zápasím. Ale je to součástí podnikatelského života.

Měli jsme i jedno náročnější období, to bylo ve chvíli, kdy došlo k roztržení agentury. Měli jsme rozběhnuté projekty, které bylo třeba dokončit. 

Dlouhodobě docházelo k názorovým střetům a v některých věcech jsme se rozcházeli. Jednalo se o takové každodenní drobnosti, ale bylo jich mnoho.

Například, jaké odměny dávat lidem. Každý z nás se na to díval jinýma očima – můj parťák z pohledu programátorů a já z ekonomického pohledu firmy. V rámci společnosti jsme ale všechna rozhodnutí dělali spolu.

Zkrátka jsme byli dva kohouti na jednom smetišti. Ale s tím jsme do toho šli již od začátku. Kolega upozornil dopředu, že si dá tři roky a pak uvidí, kam nás cesty zavedou.

Rozdělení bylo třeba tedy řádně vyřešit, ale nevnímám to jako problém, beru to jako další zkušenost na cestě podnikání. S bývalým kolegou stále společně komunikujeme a konzultujeme mimo firmu.

Dodnes mám velký problém s tím, že jsem přesvědčen, že spoustu věcí zvládnu sám. Musím tak stále přehodnocovat, zda tu danou věc musím udělat skutečně já, nebo ji mohu předat někomu jinému.

Každou věc, kterou mám v plánu, tedy pečlivě zhodnotím. K tomu používám několik faktorů. Například jaké je zaměření lidí, s nimiž pracuji. Pokud vyhodnotím, že žádný z mých lidí potřebné zaměření nemá, pracuji na tom já.

A co mi nejde? Stále se mi nedaří zhubnout. Když jsem se pustil do cvičení, začal jsem mít problémy s krční páteří, takže to zase rychle skončilo. Také jazyky jsou pro mě pořád výzvou a osobně si myslím, že toto mě v podnikání dost brzdí. Bez toho se těžko expanduje a je náročné se domluvit například s dodavateli produktů.

Ale nelámu nad tím hůl – zkrátka, pořád se učím. Díky tomu jsem dnes tam, kde jsem. ​​A věřím, že to je to, co mě dovede tam, kde budu zítra.

Rád bych zmínil projekt LORANE, kde se nám daří budovat z tuctového e-shopu ambiciózní ekonomicky soběstačný business.

V tomto projektu jsem využil všechny dosud nabyté marketingové znalosti. Zároveň mi to dennodenně dává najevo, kolik toho ještě nevím a o kolik víc je třeba vědět při rozvíjení a řízení obchodního online businessu. Doposud jsem měl zkušenosti jen se službami, ať už autoservisem, nebo digitální marketingovou agenturou.

Na začátku, v roce 2013, za mnou přišel klient s nabídkou vytvoření e-shopu pro značku, jejíž je distributorem, a provozování marketingu v mé režii za procentuální provizi.

Vznikl projekt spodne-pradlo.eu pro SK trh, kde jsem pomocí SEO a porovnávače Heureka pomohl klientovi získat tisíce objednávek. Tento vztah se však dostal do problémů, klient přestal platit své závazky za mé služby a byl jsem postaven před rozhodnutí, zda projekt ukončit, nebo jej provozovat sám.

V roce 2019 jsme tedy nakoupili zboží a převedli kompletní provoz e-shopu pod sebe. Šli jsme do toho po hlavě, jak se říká. Myslel jsem si, že nastartujeme lepší marketing, přidáme zboží od jiných výrobců a půjde to. Od začátku to však nebylo jednoduché, protože někdo musel objednávat zboží, nahrávat jej do skladu, posílat balíčky a starat se o klienty. Tyto problémy se vyřešily najmutím nové kolegyně, jejíž odměnu bylo třeba na začátku dotovat.

V roce 2020 jsme projekt v rámci rebrandingu také přejmenovali na LORANE a postupně přidali i jiné výrobce s cílem diverzifikovat a zpestřit sortiment. Jako e-shopu, jenž je zaměřen hlavně na stahovací prádlo, které se nosí na akce typu plesy, svatby, promoce, stužkové či obchodní osobní setkání, nám však bylo v letech pandemie velmi těžko.

V roce 2022 jsme přišli na český trh, takže jsme přidali k lorane.sk i lorane.cz, a každý rok jsme postupně zvyšovali naše obraty.

V letošním roce máme za úkol stabilizaci na dvou trzích a ekonomickou stabilizaci, kde počítáme s vyrovnaným rozpočtem. Zároveň letos připravujeme i první kolekce pod naší značkou LORANE, které už v létě jdou do prodeje, abychom už příští rok byli připraveni a mohli to naplno rozjet.

Mám několik bratranců, kteří v různých byznysech řídí středně velké nebo velké firmy. Při jedné debatě jeden z nich řekl svou teorii, že: „Každý se alespoň jednou v životě dostane do situace, kdy může vyskočit na krásného bílého koně, který běží kolem něj, chytit ho za hřívu a vést se na něm dál. Často je však třeba na to mít velkou odvahu, musí vzít zodpovědnost do svých rukou. Tak to udělá jen jeden z deseti a ten může být později úspěšný.“ Já věřím, že LORANE je ten „bílý kůň“ a že ze soběstačného projektu bude úspěšný a ziskový.

Viliam Kanianský

Viliam Kanianský
SEO konzultant
madeit.digital

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit