Nová tištěná kniha o SEO
SEO Akademie Collabim
S láskou a vidinou klientů píše Collabim Nejpoužívanější český SEO nástroj

Co jsou klíčová slova?

Optimalizace webových stránek pro vyhledávače je úzce spojená s klíčovými slovy. Je proto velmi pravděpodobné, že se s tímto pojmem budete setkávat velice často. Co jsou to klíčová slova si nyní podrobně vysvětlíme v tomto článku.

Co je to klíčové slovo?

Klíčové slovo je výraz nebo víceslovná fráze, na kterou cílí webové stránky ve vyhledávání (tzv. SERP). Běžně se vyskytují na různých místech v obsahu stránky.

Je pro vás SEO zatím velká neznámá a chcete se dozvědět, co to obnáší? Vydali jsme knihu, která obsahuje všechny základní informace a postupy, které pro SEO budete potřebovat. V knize najdete vysvětlení základních SEO pojmů, metody pro optimalizaci nebo třeba i to, jak SEO vyhodnocovat. Chci knihu Základy SEO: Jasně a stručně >>

Podle toho, jaká klíčová slova jsou na stránkách užita, si vyhledávač stránku tématicky “zařadí” a případně ji zobrazí ve vyhledávání na určité pozici.

To, na jaké pozici se stránka umístí, vyhledávač vyhodnocuje dle různých SEO faktorů. Podstatné je především to, jak moc zaměření stránky odpovídá příslušnému klíčovému slovu.

Pokud pak uživatel do vyhledávání zadá nějaký vyhledávací dotaz, zobrazí se v SERPu výsledky jednotlivých stránek, které danému dotazu nejlépe odpovídají. V naší knihovně případně najdete jednoduchý článek pro začátečníky, který vysvětluje, jak fungují výsledky vyhledávání.

Co je to vyhledávací dotaz?

Vyhledávací dotaz je výraz nebo slovní spojení, které uživatel zadává do vyhledávače. Vyhledávač vybere vhodné výsledky dle obsahu a zaměření stránek a uživateli je vrátí jako odpověď na jeho dotaz.

Díky tomu, že vyhledávač stránky prochází a vidí tak jejich obsah, dokáže určit, zda je příslušná stránka relevantní odpovědí na dotaz, který uživatel zadával. Metrik, dle kterých vyhodnocuje stránky, je opravdu mnoho, ale elementární roli hrají právě klíčová slova, která se na stránkách vyskytují. Protože pokud klíčová slova na stránce nejsou, pak se ani stránka nemůže zobrazit na vyhledávací dotaz, který s daným klíčovým slovem souvisí.

Jak rozlišujeme klíčová slova?

Jak už jsme zmiňovali výše, může se jednat o jednoslovné výrazy, anebo celé fráze. Pojďme si tyto termíny rozlišit podrobněji.

Obecný výraz

Obecné výrazy jsou obvykle vyhledávanější, ale zároveň mívají vyšší konkurenčnost, protože na ně často cílí obrovské množství stránek. Na obecné výrazy tak bývá výrazně náročnější se dobře umístit a v některých případech to může být zcela nemožné. Nicméně s obecnými výrazy se často pojí i fakt, že bývají méně konverzní, jelikož jejich zacílení není úplně specifikováno a mohou zahrnovat široké spektrum významů.

Příklady obecných výrazů: “kočka“, “boty“, “dlažba“, apod.

Long tail

Long tail je termín pro víceslovnou frázi. Jedná se o specifičtější klíčová slova, která mají již konkrétnější význam. Z tohoto důvodu bývají fráze méně hledané, na druhou stranu na ně obvykle cílí méně stránek. Díky nižší konkurenčnosti je pak vyšší šance, že se stránka může na specifičtější výraz lépe umístit. Takové fráze mají již konkrétnější význam a proto také bývají více konverzní než obecné výrazy.

Příklady frází: “krmivo pro kočky“, “trekové boty pánské“, “co to je slinutá dlažba“, apod.

Na příkladech výše vidíte, že jsou již zaměřené konkrétnějším způsobem. Lépe tedy odpovídají záměru uživatele, který dotaz vyhledává.

Kam se klíčová slova vkládají?

Klíčová slova jsou běžně zahrnuta v obsahu stránek. Níže najdete příklady, kde na stránce se klíčová slova obvykle užívají:

Princip je poměrně jednoduchý – stránka obsahuje nějaký text (typicky např. článek nebo info o produktu) a v tomto textu jsou přirozeně zahrnuta právě klíčová slova. Klíčová slova jsou tak jednoduše součástí běžného textu na stránce.

Slova mohou být užita i v titulku stránky. Ten vyjadřuje, o čem stránka pojednává, a pokud se v něm nachází správně zvolené klíčové slovo nebo fráze, může to mít poměrný vliv na SEO. Titulek by však měl odpovídat obsahu samotné stránky.

Stejně tak mohou být klíčová slova obsažena nadpisech stránky – opět v kontextu obsahu. Podobně může klíčová slova obsahovat i navigace na stránce nebo osnova.

Obsahuje-li stránka nějaké interní odkazy na další stránky webu, klíčové slovo může tvořit tzv. anchor text odkazu (tzn. text, přes který se uživatel proklikává na odkaz).

A pokud se na stránce vyskytují obrázky, klíčová slova se mohou objevit v titulku obrázku nebo v alt textu. Alt text obrázku je v tomto ohledu zajímavý, jelikož vyjadřuje, co na obrázku najdete. To pomáhá například uživatelům se čtečkou – ale stejně tak i robotům, které stránky procházejí.

Co jsou meta keywords?

Meta keywords jsou klíčová slova, která jsou zadaná v nastavení stránky a běžný uživatel je nevidí – jsou totiž uvedená pouze v meta značce a tak je najdete jen ve zdrojovém kódu stránky. Původně se jednalo o pomůcku pro roboty, aby dokázaly lépe určit zaměření stránky.

Ačkoliv se tato praktika před lety hojně používala, dnes už nemá žádný význam a meta keywords s lepším umístěním v SERPu nijak nepomohou. Algoritmy vyhledávače se již za poslední roky natolik zdokonalily, že zaměření stránky dokáží rozpoznat přímo z jejího obsahu.

A přestože některé webové systémy stále umožňují meta keywords pro stránku nastavit, dnes už na SEO nemají žádný vliv. Podstatné je především to, co na stránkách najde návštěvník a zda mu stránka pomůže – a k tomu žádná meta keywords nepřispějí.

Pozor na relevanci obsahu

Při optimalizaci obsahu dbejte na to, aby klíčová slova byla na stránce užita přirozeně. Je třeba se vyvarovat tzv. tapetování klíčovými slovy (“keyword stuffing“). Algoritmus vyhledávače totiž dokáže rozpoznat, zda je obsah tvořen skutečně pro lidi, anebo “jen pro roboty”.

Také je třeba dát pozor na to, aby klíčová slova korespondovala se zaměřením stránky. Pokud by stránka pojednávala o tom, co jsou to klíčová slova (jako tato naše stránka), a do textu bychom bez jakékoliv souvislosti zahrnuli zmínku o rybářských prutech, je jasné, že na dotaz “rybářské pruty” by se stránka ve vyhledávání nezobrazila, protože na dané slovní spojení nenabízí žádný relevantní obsah. Jednoduše řečeno – obsah stránky by měl působit přirozeně a měl by být pro návštěvníky užitečný.

Další podrobnosti případně najdete v článku Jaký je první krok procesu optimalizace webu pro vyhledávače?

Závěrem

S klíčovými slovy se pojí i tzv. analýza klíčových slov, která se před optimalizací obvykle zpracovává. V naší akademii se případně dočtete, jak najít vhodná klíčová slova v Collabimu a na jaké výrazy se při optimalizaci zaměřit. Pustíte-li se do zpracování vlastí plnotučné analýzy, v knihovně najdete také podrobný postup, jak si připravit dataset slov.

A pokud by vás SEO a podrobné postupy v Collabimu zajímaly blíže, neváhejte se zúčastnit některého z našich živých workshopů.

Nemáte představu, kolik tržeb ze SEO Vašemu webu či e-shopu měšíčně utíká? Rádi Vám budeme věnovat čas osobně. Ukážeme Vám, o kolik peněz byste mohli každý měsíc vydělat více jen díky SEO! A to ZDARMA. Chci konzultaci ZDARMA >>

Další články

Jak se hýbe český internet? Sledujte denní statistiky!

Zobrazit