Asi znáte klasické fóry o tom, že na druhou stránku ve vyhledávání se schovávají mrtvoly, protože je tam nikdo nebude hledat. 🙂 V minulosti stránkování ve vyhledávači Google fungovalo tak, že na jednu stránku připadalo celkem deset výsledků organického vyhledávání.
Na první stránce jste tak našli prvních TOP10 výsledků, na druhé stránce pak výsledky s pozicemi 11-20 a tak dále. To znamená, že pokud pozice webu byly spíše nižší, zobrazoval se tak až na dalších stránkách ve vyhledávání. A tím se pravděpodobnost prokliku postupně snižovala.
Přechod na souvislé vyhledávání
V listopadu 2021 došlo ke změně – stránkování zmizelo z mobilních zařízení a bylo nahrazeno tzv. souvislým vyhledáváním, což byla veskrze “nekonečná stránka”. Místo přepínání jednotlivých stránek Google zobrazil jednu souvislou stránku, na které stačilo scrollovat dolů – a tím se načítaly další výsledky. Ke změně došlo o něco později i na desktopových zařízeních – souvislé vyhledávání se na počítačích objevilo v prosinci 2022.
Mezi marketéry a webmastery se souvislé vyhledávání setkalo s ohlasem. U stránek s nižšími pozicemi se v tomto modelu totiž teoreticky zvýšila šance na proklik. V rámci klasického stránkování bylo třeba kliknout na další stránku, aby se zobrazily další výsledky, což není tak uživatelsky pohodlné jako jednoduché scrollování, během něhož se načítají další výsledky automaticky.
Návrat ke stránkování
Googlu se však tato technika pravděpodobně neosvědčila a po roce a půl se vrací k původnímu stránkování. Informaci potvrdily magazíny Searchengineland a Searchenginejournal 25. června. Od tohoto data bude souvislé vyhledávání postupně přepracováno na původní stránkování. Google se tentokrát prioritně zaměřuje na desktopovou variantu vyhledávače – mobilní variantě se bude věnovat až v následujících měsících.
Co vedlo společnost k návratu ke standardnímu stránkování je předmětem spekulací. Důvodem má být zlepšení uživatelského zážitku, jelikož nekonečné scrollování je údajně vhodnější spíše pro sociální sítě než pro vyhledávání a SEO. Objevily se však i spekulace o tom, že stránkování je vhodnější pro inzerování reklam z Google Ads.
Pro pobavení si níže můžete přečíst další fórky, které se vztahují ke stránkování ve vyhledávání.
“Druhá stránka vyhledávání je jako svět Harryho Pottera: existuje, ale většina lidí o tom nemá ani tušení.”
“Proč se webové stránky bojí tmy? Protože ví, že na druhé stránce ve vyhledávání již není žádné světlo.”
“Na druhé stránce vyhledávání se prý skrývají jednorožci a poklady. Ale kdo by to kdy zjistil?”
“Říká se, že na druhé stránce vyhledávání Google stále ještě čekají uživatelé z devadesátých let, kteří se ztratili při hledání informací.”
“Na druhé stránce je to jako ve vesmíru: nekonečno možností, ale většina lidí se tam nikdy nepodívá.”
Zdroje a odkazy:
- https://searchengineland.com/google-dropping-continuous-scroll-in-search-results-443529
- https://www.searchenginejournal.com/google-ends-continuous-scroll-serps-what-it-really-means/520768/