Určitě jste si všimli, že Google se často chová jako vás dobrý spolužák při zkoušení – vždy vám napoví. Ve vyhledávaní neboli v SERPu Google svým uživatelům pomáhá i funkcemi, díky jakým vám odpoví i na otázky, které jste nevěděli, že vás zajímají.
Určitě jste už zaznamenali funkci Lidé se také ptají, která nahradila dřívější funkci Lidé také hledají. Jde o podobné funkce, ale teď při otázkách, které lidé pokládají, naleznete i odpovědi, které Google vybere z výsledků vyhledávání, ale zobrazuje jenom krátký úryvek s možností se překliknou na zdrojovou stránku, pokud chcete vidět víc. Odpověď však bývá často komplexní.
Při zadání otázky „jak se starat o rajčata“ Google nabízí další možnosti nebo formulaci otázek, ale co je nejhlavnější, po rozkliknutí naleznete hned potřebné odpovědi.
A teď to obraťme. Lidé najdou, co hledají, díky Googlu, který dosadí relevantní odpovědi. Ale co když chcete, aby se ta vaše stránka zobrazovala jako odpověď a umístili jste se na první stránce SERPu tímhle způsobem?
První organické příčky SERPu jsou častokrát „ohroženy“ PPC reklamami nebo pak touhle sekcí „Lidé se také ptají“. Samozřejmě, vždy závisí od tématu. Určitě však není na škodu své stránky vyladit v tomhle směre a zajistit si dobrou pozici ve vyhledávání. Nezoufejte, stále je možné držet se jistých pravidel, díky kterým se vaše šance zvýší.
Jak se rankovat v sekci Lidé se také ptají
Pokud hledáte zázračné tlačítko nebo kód, kterým byste dostali váš web do této sekce, zklameme vás. Takové nastavení není bohužel možné. Systémy Google určují a vybírají dané úryvky podle svých algoritmů. Tyto boxy otázek se neobjevují při všem obsahu, ale naleznete jich v zhruba 43 % položených dotazů. Jejich pozice není stálá, mohou se objevit pokaždé na jiném místě.
Podívejte se proto na 6 tipů, které vám pomůžou dostat svůj web i do PPA (People Also Ask) neboli Lidé se také ptají sekce.
- Výběr tématu
Když děláte obsah nebo optimalizaci vašeho webu vždy pečlivě vybírejte téma na tvorbu obsahu. Umíte napsat obsah a zodpovědět na otázky, které vaše konkurence neřeší, ale mají vysoká hledání? Udělejte to. Nezapomínejte cílit na klíčové slova a fráze.
- V tvorbě obsahu se zaměřte na obsah, který zahrnuje i otázky a odpovědi
Pamatujte, formulace je klíčem k úspěchu. Otázky formulujte srozumitelným jazykem, který je Přívětivý pro každého uživatele. Soustřeďte se na věcné odpovědi, které vždy směrují k tématu a vyhněte se jazyku nebo frázím, které jsou propagační nebo prodejní.
- Nepodceňte své titulky
Vás obsah může být vybrán jako relevantní, pokud to Google roboty pochopí. Pomoct srozumitelnosti a přehlednosti můžete právě díky titulkům. Zaměřte se na tvorbu popisných nadpisů, které obsahují dobře zvolená klíčová slova. Google upřednostňuje uživatelský přívětivý obsah, takže nepodceňte popisnost nadpisů, podnadpisů i celkové rozdělení a upořádání obsahu.
- Začněte zlehka, pak přidejte podrobnosti
Tvoříte obsah pro lidi, ale aby se k nim dostal potřebujete na začátku formu přizpůsobit Googlu. Začněte jednoduchým odstavcem, který provede lidi zlehka vašim tématem. Pak se zaměřte na odstavce, které se věnují hlouběji vybrané sekci tématu.
- Pokryjte všechny důležité otázky
Vaše touha umístit se v Lidé se také ptají by neměla jít na úkor kvalitě obsahu a formě. Dejte si pozor, aby jste nezněli nepřirozeně a strojově. Váš obsah může být vybrán jako autoritní zdroj i tehdy, pokud se snažíte zodpovědět na potenciální možné problémy.
- Poskytnete jednoduchý návod skládající se z jednoduchých logických kroků
Zabodovat můžete i představením jednoduchých přímočarých kroků, které lze snadno následovat. Takhle přehledný postup nebude nápomocný jenom lidem, kteří objeví váš článek, ale především Googlu, který ho pak umí šikovně zprostředkovat.
Otázky se množí každým rozklikem, takže Google potřebuje spoustu relevantního obsahu
Nástroje, díky kterým se lépe zařadíte do kategorie Lidé se také ptají
- Collabim
Tenhle nástroj vám umožní přes průzkumník klíčových slov ukázat, vše co lidé hledají v spojitosti s vámi zadanou frází nebo slovem. Na základě téhle analýzy víte co se hledá a hlavně kolik lidí to hledá. Pokud chcete svůj dataset zúžit, můžete ho ještě filtrovat, jak jsme to udělali my. Hledali jsme dataset na rajčata, ale v sekci filtrování jsme zvolili slovo “jak“, díky kterému se nám zobrazí otázky související se zpracováním nebo pěstováním rajčat. Pak vám ostává už jenom tvorba obsahu.
- Google Trends
Google trends vám může taky pomoct a to tím, že vám ukáže i kdy se dané téma hledá nejvíc. Zjistíte tak jestli tedy jde o sezónní záležitost nebo o evergreen téma. Zároveň vám poskytne pohled na data, které jsou v pozadí boxu Lidé se také ptají.
- Also Asked
Taky užitečný nástroj na tvorbu obsahu, který vám rozšíří vaše téma o další související podtémata, na které se můžete zaměřit a tím rozšiřovat svůj původní obsah. Poskytne vám praktického pavouka, který se větví a dané otázky začleňuje ještě do podrobných kategorií. Pavouka si můžete taky stáhnou ve formátu PNG. Nezapomeňte ale filtrovat a zvolit si zemi i jazyk v kterém fráze hledáte.
Autor: SEOPRAKTICKY.CZ
Použité zdroje:
- 7 SEO Tips to Rank in Google’s People Also Ask [online]. [cit. 25. 09. 2023]. Dostupné z: https://rockcontent.com/blog/rank-for-people-also-ask/
- What are Google Related searches & How to use them | SiteGuru [online]. [cit. 25. 09. 2023]. Dostupné z: https://www.siteguru.co/seo-academy/related-searches
- Targeting featured snippet and ‘People also ask’ SERP features [online]. [cit. 25. 09. 2023]. Dostupné z: https://searchengineland.com/targeting-featured-snippet-people-also-ask-serp-features-283485
- Google Trends [online]. [cit. 25. 09. 2023]. Dostupné z: https://trends.google.com/trends/
- Collabim | Nejpoužívanější SEO nástroj v ČR | Collabim [online]. [cit. 25. 09. 2023]. Dostupné z: https://www.collabim.cz/
- People Also Ask keyword research tool | AlsoAsked [online]. [cit. 25. 09. 2023]. Dostupné z: https://alsoasked.com/