Koncem února 2016 odstranil Google ze SERPu na desktopu pravý sloupec AdWords a naopak přidal 4. inzerát nad některé přirozené výsledky vyhledávání.
Zeptali jsme se Ondry Novotného z H1.cz, Lukáše Palkoviče z eVisions a nezávislého konzultanta Pavla Ungra, co podle nich znamená tato změna pro SEO.
1. Jak vnímáte odstranění pravého sloupce AdWords?
Ondra: Z uživatelského hlediska to vnímám pozitivně – méně rušivých elementů na očích. Odstranění mi celkově dává smysl, protože Google se snaží co nejvíce přiblížit výsledky mobilního vyhledávání tomu desktopovému a tohle je logický krok.
Lukáš: Souhlasím, odstranění pravého sloupce byl pro Google logický krok. Výsledky vyhledávání potřebovaly nutně inovaci a bylo jen otázkou času, kdy nějaká přijde. Osobně změnu vnímám pozitivně, jak z odborného hlediska, tak z uživatelského. Výsledky jsou nyní mnohem “čistější” a přehlednější. Větší pozornost ale věnuji přidání 4. výsledku vyhledávání. Ten může výrazněji ovlivnit organickou návštěvnost a hlavně změnit CTR první stránky.
Pavel: Příjemně mě to překvapilo, protože to pročistí SERP. Rozhodně je to krok k lepšímu mobilnímu rozhraní, a kdyby to nesouviselo s 4. pozicí inzerátu, byl bych ještě raději.
2. Vidíte v tom nějaké příležitosti pro SEO?
Ondra: Výhody pro SEO v tom žádné nevidím, koneckonců organic přišel o jednu prestižní pozici ve výsledcích vyhledávání. Ale při pohledu na politiku Googlu ohledně přirozených výsledků vyhledávání to není nikterak nová nebo specifická situace. Zejména v zahraničí už několik let Google nahrazuje přirozené výsledky vyhledávání přímými výsledky a odpověďmi přímo na stránce (anglicky „enriched results“).
Lukáš: Já tam rozhodně příležitosti pro SEO, resp. pro SEO konzultanty a agentury, vidím. 6 inzerentů z první stránky zmizelo, pro velkou část z nich přestanou být PPC rentabilní a svoji pozornost budou opět věnovat budování organické návštěvnosti.
Pavel: Já bych v tom viděl velikou příležitost, kdyby nám nepřibyla již zmiňovaná 4. pozice v hlavním výpisu PPC inzerátů. Takhle je možné, že více lidí bude chtít investovat do SEO, což ale způsobí, že to bude i víc konkurenční. Myslím, že zejména menší inzerenti budou přemýšlet, jak to kompenzovat a nebudou chtít investovat do dražších PPC. Tak podlehnou mýlce, že SEO je vlastně zadarmo.
3. A nějaká rizika?
Ondra: Jsem zvědavý, jak to zahýbe s návštěvností stránek z organicu z mobilního vyhledávání, pokud Google časem nasadí 4 reklamy i zde. Přeci jen je rozdíl ve velikosti displeje u desktopu a u mobilu, a tím pádem se přirozený výsledek na mobilu zobrazit nemůže, aniž by člověk scrolloval. Tady si myslím, že to negativní vliv na CTR mít může.
Lukáš: Rizika pro PPC jsou jasná: vysoké CPC, nerentabilní kampaně, vyšší náklady na optimalizaci nebo vytlačení malých inzerentů. Pro SEO jako největší hrozbu vidím možný návrat k “optimalizaci na pozice”, resp. zvýšení její poptávky. Další riziko vidím u vysoko konkurenčních frází, které můžou ztratit část organického trafficu na úkor PPC.
Pavel: Na to jsem vlastně už odpověděl u předchozí otázky.
4. Teď s měsíčním odstupem, zaznamenali jste už nějaké změny/reakce u svých klientů?
Ondra: Osobně jsem (zatím) žádné výkyvy u svých klientů nenašel. Já si myslím, že ten, kdo notoricky nekliká na placené výsledky (ať už z různých důvodů), tak na ně nebude klikat ani teď. Ten, komu je to jedno, tak si bez problémů vybere z prvních 3 výsledků, jako byl schopen si vybrat doteď.
Lukáš: Pokud jde o změny v organických výsledcích (návštěvnost nebo tržby), tak jsem prozatím žádné nezaznamenal. Naši PPCčkaři rovněž žádné tragické výsledky nepozorovali, spíše naopak, u některých klientů se vlivem 4. pozice zlepšily výsledky. Stále však jde o krátkou dobu pro vyhodnocování a vytváření nějakých závěrů. Co se týče klientů, tak prvotní reakce byly plné obav, které ale postupně mizí.
Pavel: Mí klienti to se mnou neřešili, a pokud, tak jsem je odkázal na odborné rozbory zejména od PPC konzultantů. Co se týče výkyvů pozic, nic zásadního jsem nepozoroval. Něco sice fluktuovalo, ale to nemuselo souviset s touto změnou.
Všem 3 klukům moc děkujeme a přidáváme několik odkazů na zajímavé články k problematice:
- Názor Lukáše Palkoviče na to, co znamená zrušení pravého sloupce AdWords pro SEO
- Rozbor SEO a PPC dopadů z agentury Robert Němec
- Pohled Petry Větrovské za PPC
- Tipy Martina Jeníka na další vývoj PPC
Reakce PPC specialistů z H1.cz